tag:blogger.com,1999:blog-12616274.post2649363655171772258..comments2023-11-02T13:01:29.230+01:00Comments on SJÖLANDER: Politisk feghet i förbifartsfrågan?Johan Sjölanderhttp://www.blogger.com/profile/02661320903684940533noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-12616274.post-7266025122311420922010-08-05T23:31:57.689+02:002010-08-05T23:31:57.689+02:00Tack för era kommenterar. Några reflektioner på de...Tack för era kommenterar. Några reflektioner på dem:<br /><br />Tomas. Nej det tror jag inte. Och förmodligen inte du heller ;-)<br /><br />Robert Leitz.<br /><br />1) Jag har två invändningar mot detta. Till att börja med håller jag inte riktigt med dig om din definition. Är inte säkert att de kommundelningar och annat vi brukar folkomrösta lokalt om verkligen är frågor som är så stora att de påverkar oss för generationer framåt. När det gäller att skiljelinjerna gått rakt igenom partierna vet jag inte heller om jag håller med om ska vara någon sorts absolut krav.<br /><br />Men även om jag skulle hålla med om din definition; så tycker jag nog att just den här frågan faktiskt kvalar in. Ett motorvägsbygge av den här storleksordningen påverkar oss onekligen för generationer framåt, och det finns spänningar inom många partier.<br /><br />2) Du har helt rätt (ska man vara petig så iof inte helt; den representativa demokratin bygger också på att de valda politikerna faktiskt får ett mandat att efter valet "fundera på hur de ska rösta" i olika frågor och att väljaren sedan förväntas avsätta honom eller henne om han röstat fel. Men det är mer en randanmärkning ;.).<br /><br />Däremot, i sakfrågan, så förstår jag inte vad ditt resonemang har med saken att göra. Ett klart och tydlig besked måste väl vara att man ämnar följa ett folkomröstningsresultat? Mer bundet än så kan det väl knappast bli?<br /><br />3) Nej, nu har du läst på lite slarvigt. Frågan är inte antingen motorväg eller kollektivtrafik, utan om en viss specifik väginvestering ska göras eller om de pengarna istället ska läggas på kollektivtrafik. Och en viss summa pengar kan faktiskt bara användas en gång.<br /><br />Så du har helt rätt i din "farhåga"; även med ett "ja" till förbifart Stockholm så kommer rödgröna politiker vilja lägga mer på kollektivtrafiken än idag (samtidigt med folkomröstningen presenterades ju extra finansiering för att klara av spårväg syd, tunnelbana till karolinska och lite annat som borgarna inte orkat med, oavsett utgången på folkomröstningen). Däremot så blir det naturligtvis väldigt mycket mer och väldigt mycket snabbare om folkomröstningen säger att även förbifartspengarna ska läggas på detta.<br /><br />Så vill du ha ett "nej" till satsningar på Stockholms kollektivtrafik så hjälper denna folkomröstning tyvärr föga. Då får du nog mer lita på den representativa demokratin och rösta på något borgerlig parti istället ; -)<br /><br />Nils. Som du ser ovan så håller jag med dig om det mesta du skriver. Tack för din kommentar.Johan Sjölanderhttps://www.blogger.com/profile/02661320903684940533noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-12616274.post-38640275997440273022010-08-04T23:51:53.932+02:002010-08-04T23:51:53.932+02:00Robert Leitz
1. Så du menar att förbifartens vara...Robert Leitz<br /><br />1. Så du menar att förbifartens vara eller inte vara kommer ha en stark påverkan på Stockholm? Den kommer att kosta minst 27 miljarder vilket antingen går till förbifarten eller till kollektivtrafik. Vilket transportsätt som även i framtiden dominerar Stockholmsregionen ser jag som en ganska stor fråga.<br /><br />2. Ja, det kan möjligtvis ses som grunden för en representativ demokrati. Men det innebär inte automatiskt att den är bättre bara för att den är 100 % representativ och 0 % deltagardemokrati. En blandning av båda dessa demokratiformer är sunt.<br /><br />3. Frågan är inte om det är motorväg eller kollektivtrafik, frågan är om det är motorväg eller STORA satsningar på kollektivtrafik. Vi kommer inte kunna ha stora satsningar på båda områden. Det finns det knappast pengar till.Nilsnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-12616274.post-63203717610870165662010-08-04T17:42:41.037+02:002010-08-04T17:42:41.037+02:00Jag ser tre väsentliga problem med de rödgrönas be...Jag ser tre väsentliga problem med de rödgrönas beteende:<br /><br />1. Folkomröstningar är till för frågor som är så stora att de påverkar oss för generationer framåt, och där skiljelinjerna gått rakt igenom partierna.<br /><br />2. Grunden i en representativ demokrati att (1) du som (fritids-) politiker deklarerar klart hur du kommer att rösta i en fråga, och (2) jag som väljare bestämmer om jag röstar på dig - eller någon annan. Målet med representativ demokrati är alltså inte att _först_ ge politiker makt, och att de sedan ska de fundera på hur de ska rösta. <br /><br />3. Förslaget från de rödgröna är att direkt ställa frågan om vi ska satsa på en motorväg *eller* kollektivtrafik, och du påstår ovan att att det är en "digital" fråga. Då har jag en direkt fråga till dig: Kommer du som rödgrön politiker att följa det utslaget? Om väljarna säger att de vill ha motorvägen - under hur lång tid anser du att rödgröna politiker i Stockholm helt ska rösta nej till satsningar på kollektivtrafiken? <br /><br />Den sista frågan är viktig - observera att det är du som säger att ni ska respektera resultatet. Något säger mig dock att ett sådant resultat inte alls skulle accepteras, utan att det istället skulle komma nya argument om skattehöjningar för att finansiera kollektivtrafik.Robert Leitznoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-12616274.post-62710621489640946762010-08-04T12:47:01.638+02:002010-08-04T12:47:01.638+02:00Vad skall det folkomröstas om nästa gång?
Afghan...Vad skall det folkomröstas om nästa gång? <br /><br />Afghanistan? <br /><br />Förmögenhetsskatten?Tomas Anderssonnoreply@blogger.com