onsdag, augusti 10, 2005

Och den skall kallas Neo

Finansering från svenskt näringsliv. Målgrupp; bildad borgerlighet. Ta upp kampen med vänsterns hegemoni. Redaktör Sofia Nerbrand. Så ska det nya liberala flaggskeppet Neo (se artikel i resumé) se ut.

Och visst är det ett tidens tecken? Det sena 90-talets vänstervåg ebbar ut, och nya krafter tar över. Gamla hjältar försvinner försiktigt bort på någon skogsstig i hjärtat av Dalarna, vid horisonten hopas mörkblå stormmoln.

Fast; redan de gamla grekerna visste hur det fungerade. Det är alltid som värst precis innan det lyckliga slutet. Kan man vinna vm-guld med en skadad fot, kan man kämpa för rättvisa och solidaritet även i motvind. Och hur var det han skaldade; Morrisey? ”There is a light that never goes out”.

4 kommentarer:

  1. Finansieringen av Neo står stiftelsen Fritt Näringsliv för, inte Svenskt Näringsliv. Fritt näringsliv finansierar också tankesmedjan Timbro.

    SvaraRadera
  2. Formellt sett alldeles riktigt, Jonas. På stiftelsens hemsida kan man dock läsa :

    "Stiftelsen Fritt Näringsliv bildades 2003 av Svenskt Näringsliv tillsammans med Näringslivets Fond (Näfo). Syftet var att skapa en hållfast bas för opinionsarbete för marknadsekonomi och fri företagsamhet.

    Vid stiftelsebildandet sköt Svenskt Näringsliv till trehundra miljoner kronor och Näfo hela sitt kapital om ca tjugo miljoner kronor. Samtidigt upphörde det årliga anslaget från Svenskt Näringsliv till Näfo, vilket uppgick till ca trettio miljoner kronor om året inkl moms."

    Så nog kan man tycka att Svenskt näringsliv har åtminstone ett litet finger med i spelet?

    SvaraRadera
  3. Absolut. Men de har en viss buffert emellan sig.

    SvaraRadera
  4. Bra exempel. Verkligen hoppfull låt den där Smith's slagdängan:

    "And if a double-decker bus
    Crashes into us
    To die by your side
    Is such a heavenly way to die

    And if a ten-ton truck
    Kills the both of us
    To die by your side
    Well,the pleasure - the privilege is mine"

    SvaraRadera