Idag fattade regeringen beslut om att överskottet från Stockholmsförsöket, 200 miljoner, ska gå tillbaka till regionen. I mitt tycke en fullkomlig icke-nyhet, självklart ska pengarna tillbaka till Stockholm. Men icke desto mindre välkommet.
Det borgerliga ja-initiativet blir mer och mer begripligt i takt med att nej-argumenten faller som dominobrickor. Problemet för de borgerliga ja-sägarna är bara att de inte tycks ha kompisarna i stadshuset med sig. Men vi får väl se vad som händer. Fortsättning följer.
200ooo kr av överskottet från stockholmsförsöket tillbaka till Stockholm!?
SvaraRaderaInnebär det att Stockholmstad måste betala, Johan?
För 'överskottet' är väl negativt?
Eller är det bara den typ av kreativitet (här i ordvalet) som Florida menar gör Sverige till ett föregångarland? Se här:
http://johansjolander.blogspot.com/2006/03/trist-fr-alla-gnllspikar.html
200 miljoner Jonas, miljoner. Av överskottet, dvs intäkterna minus avskrivningar. Till sköna och nödvändiga satsningar på kollektivtrafik.
SvaraRaderaVad är problemet?
Övesrskott = (Intäkter från verksamheten) - (Kostnader för driften) - (Avskrivningar)
SvaraRaderaFör verksamheten i fråga är Överskottet negativt. Dvs det kostar pengar totalt även trots att där sker inbetalningar (som alltså är kostnader för dem som kör bil).
Så vilka pengar pratar du om? Det finns ingent överskott, verksamheten går med underskott!
Det är det som är problemet!
(Ett annat ev problem är att du inte tycktes(?) förstå frågan trots att jag har omnämnt och förklarat samma sak för dig vid flera tillfällen)
Vi behöver ju inte etablera att vi har olika ståndpunkter i en del frågor. Tycker du inte att det då är hederligare att iaf försöka förstå vad innehållet i kritiken är som man försöker bemöta?
Du har rätt, de rena driftskostanderna för försöket tas av staten. Avtalet mellan staden och staten säger att överskottet (dvs vad som går tillbaka till stockholmarna) ska definieras som intäkterna minus första årets avskrivningar (dvs en femtedel av de investeringskostander som försöket inneburit.)
SvaraRaderaKontentan blir 200 miljoner mer till stockholms kollektivtrafik. Vilket jag fortfarande tycker är bra.
(Ber om ursäkt om dina pedagogiska ansträngningar gått mig förbi, måste erkänna att jag tillochmed missat var du fört denna uppfostrande diskussion. Men jag får väl skylla på min dåliga inlärningsförmåga eller nått...)
Johan,
SvaraRaderapå ett sätt är jag väl glad att farbror staten skickar lite pesetas till staden.
Men man kunde ha skickat hit samma pengar och mycket mer till kollektivtrafiken om man avstått från tullarna. Och jag tror att man hade skapat mer värde om dessa hade använts till vägprojekt som ändå behövs.