söndag, juli 16, 2006

Fildelning och medborgarlön

Om du inte längre kan tjäna pengar på att sälja frukterna av ditt egna arbete måste inkomsterna komma på något annat sätt. Stockholms Fria Tidnings chefredaktör Lennart Fernström drar de logiska slutsatserna av detta och kräver medborgarlön - dvs att staten ska betala en viss ersättning eller "lön" oavsett motprestation - för alla konstnärer i samband med avskaffad upphovsrätt (artikel finns ej på nätet för tillfället.)

Det är ett fullkomligt logiskt och konsekvent krav. Och i all sin enkelhet visar det hur bristfällig argumentationen från piratpartister och liknande egentligen är. För problemen med Fernströms förslag är nämligen flera. Låt mig skissartat beröra tre:
  • Det bortser helt från det faktum att någon, någonstans måste betala även konstnärernas medborgarlön.
  • Det låser in konstnärer för all framtid i vad man får anta är en ekonomisk tillvaro på marginalen. Det blir omöjligt att påverka den egna ekonomiska situationen genom att exempelvis sälja bättre. Istället blir du för all framtid hänvisad till en statlig ”medborgarlön”.
  • Det flyttar över makten över konstnärens utkomst fullständigt till staten. Något som man kan fråga sig om den frihetliga vänstermannen Fernström egentligen tycker är särskilt lyckat.

Ett system med medborgarlön innehåller alltså ett antal brister och fel som gör att jag - och förmodligen många med mig - tycker att det inte håller måttet. Samtidigt är det hederligt av Fernström att åtminstone erkänna problemet och försöka finna en lösning på det.

Inom fildelningsdebatten är det annars alltför vanligt att frågan om upphovsmännens inkomster avfärdas som ett irrelevant sidospår. Att vissa musiker vill fortsätta tjäna pengar på att sälja sina skivor istället för bara på konserter eller reklam (vilket fildelningsentusiasterna har bestämt sig för är framtidens intäktskällor) avfärdas som konservativt eller bakåtsträvande.

Fernström har åtminstone ett alternativ. Staten får pröjsa några tusenlappar i månaden. Sedan kan man värdera det, bra eller dåligt. Och man kan tycka det är mer eller mindre realistiskt. Men det är åtminstone bättre än att hela tiden försöka blunda för ett problem som faktiskt finns.

Detta inlägg har jag pingat på intressant.se.

Andra bloggar om: , , ,

13 kommentarer:

  1. Anonym12:09 fm

    "Att vissa musiker vill fortsätta tjäna pengar på att sälja sina skivor istället för bara på konserter eller reklam (vilket fildelningsentusiasterna har bestämt sig för är framtidens intäktskällor) avfärdas som konservativt eller bakåtsträvande."

    Konserter och reklam är dagens intänktskällor för musiker.

    SvaraRadera
  2. Anonym10:55 fm

    Enligt min mening är upphovsrätten viktig.Jag förstår mig inte på argumentet att det är OK att sno ngt från ngn annan bara för att det är enkelt. Men det kanske beror på att jag har kolonilott...


    Per-Inge Brodén

    SvaraRadera
  3. Å fan Jinge - så du är en "riktig" journalist oxå? Kul.

    Anonym - jag skrev BARA konserter och reklam. Det är skillnad det!

    Per-Inge - det kan vara kolonilotten. Men jag vet inte. Själv känner jag likandant utan att ens ha varit nära ett jordigt trädgårdsredskap på årtionden...

    SvaraRadera
  4. Anonym11:48 em

    Handlade det bara om musiker i Gessleklassen kunde jag förstå argumenten, men nu kan det t ex handla om författare av både skön- och faktalitteratur som också skyddas av upphovsrätten. Det laddas ner ohyggliga mängder litteratur också, både som talböcker och som text. Var ska författarna ta sina intäkter från? Högläsning?

    SvaraRadera
  5. Anonym1:09 em

    Jag kan väl inleda mitt inlägg med att jag tycker du pratar strunt.
    Det är inte alla som kan tjäna pengar på sin hobby. Nej, artister ska ha sin hobby vid sidan om som alla andra gör. Jag tror den större delen av alla världens artister har en riktigt jobb de tjänar pengar på.

    Ser ni inte hur sjuk musikindustrin är både i Europa och i USA? Mainstream-bolagen är bara rädda att de ska behöva sätta rimliga priser på cd:n/nedladdningen, så de inte kan stjäla mer pengar från privatpersonen. Och inte nog med de. De får de stripporna från regeringen på sin sida.
    Jag tycker musikindustrin borde se över sig själv innan de börjar skylla på andra.

    SvaraRadera
  6. Anonym6:19 em

    Bra och mogen kommentar, mr Henke. Så var skulle all musik komma från då? Från ett slags självspelande låda i rymden eller...? Musik idag är en såpass krävande sysselsättning att den kräver heltidsengagemang om "det ska bli nått." Det är därför vi har musiker i det här landet som faktiskt varken är stjärnor eller gör skivor - du kan ju försöka spela i Radiofilharmonikerna som extraknäck...

    SvaraRadera
  7. Anonym11:07 em

    Sjölander, kan du se till att ovanstående inlägg "Radiofilharmonikerna" förses med mitt namn eftersom det var jag som skrev det! Anonymitet är inte min grej i en debatt. Och därefter fimpa det här inlägget kanske?

    Mvh

    Calle Fridén

    SvaraRadera
  8. Anonym4:34 em

    Herr Anonymous. Jag känner många som har sin musik vid sidan av och har blivit relativt kända.
    Det kanske är dax att vakna ifrån musik-bolagens tjafs om att artisterna behöver dem. Atristerna kan klara sig själva med en mindre ljudstudio de kanske kan hyra och sälja sin musik via internet. Men detta vill ju inte musik-bolagen, för då blir de oumbärliga och kan inte tjäna (stjäla?) sin del.
    Som sagt, det är dax att vakna, Herr Anonmyous.

    SvaraRadera
  9. Anonym7:30 em

    Musik vid sidan av och relativt kända? Vilka då? Och hur ska författare få in pengar om deras verk delas ut gratis via Pirate Bay? Klara sig med en liten hemmastudio - mmmm, vilka underbara verk som skapats där...Boten Anna?
    Nånstans måste artisterna få in pengar - man ska inte underskatta pengar som drivkraft för skapande. Jag har hur många praktiska invändningar mot ditt resonemang som helst, men jag lär väl inte få några svar i vanlig ordning.

    SvaraRadera
  10. Anonym10:01 em

    Att kreatörernas inkomsterna enbart eller främst kommer från upphovsrätt är en ständigt upprepad myt...

    I verkligheten är det bara är en liten elit av såväl musiker som författare som kan försörja sig på upphovsrättsinkomster. För de andra är inkomsterna alldeles för små. Kulturstöd, marknadsföring, andra arbeten, frivilligarbete och gåvor är det som ger inkomster för typiska kreatörer.

    De 35 största artisterna i USA tjänar 7,5 gånger mer pengar på konserter än skivor. Enligt svenska offentliga utredningar (SOU 1997:184 se även SOU 1997:190) om kulturarbetares (författare, musiker, konstnärer osv) genomsnittliga inkomster kommer 80% av inkomsterna från källor som är oberoende av upphovsrätt. Sammanlagt motsvarar de intäkter som fördelas av upphovsrättssällskapen bara 2% av de totala utgifterna för media och kultur i Sverige.

    Även de medel som fördelas av upphovsrättssällskapen kommer ursprungligen från skatten: för Bonus Presskopia är det mer än 82% av medlen som kommer från skattekällor. Samtidigt ställs inga som helst motkrav på dem för dessa pengar!

    En anledning till de låga inkomsterna för vanliga skapare är att upphovsrättsinkomsterna är extremt snedfördelade: ca 100 gånger mer ojämnt än befolkningens, enligt statistiska mått. För såväl musiker som författare går runt 80% av inkomsterna till 10% i toppen. Föga förvånande är det just dessa 10% som gnäller i media: Jan Guillou, Liza Marklund, Gessle, Abba-Björn & Benny...

    Hur kan socialdemokrater, som påstår sig vara för jämlikhet, vara för ett system som skapar sådana inkomstklyftor och klasskillnader mellan kulturens elit och dess arbetare?

    Det är också märkligt hur kulturstödens avgörande betydelse förnekas: i Sverige betalas kultur till mycket stor del med skatten. Lågt räknat täcker skatt och licens minst 34% av inkomsterna av _alla_ kultur och mediautgifter i Sverige. För enskilda kreatörers utkomster blir andelen mycket högre. Det tycker jag är bra. Det ger mycket kultur; och den kan helt befrias från ekonomisk upphovsrätt utan att kulturarbetarnas inkomster minskar.

    Vore det inte en självklar reform: att låta den redan skattebetalade kulturen kopieras fritt?

    All data, källor och analys finns i den här uppsatsen i ekonomi [Uppsala Universitet 2006]:
    http://www.obsession.se/wolf/texts/essays/Upphovsraetten_som_incitament-Pettersson_2006.pdf

    SvaraRadera
  11. Inte om fildelning men däremot medborgarlön och grundinkomst (två likartade men något skilda saker) skriver finske ekonomen Jan Otto Andersson i "Den tredje arbetslinjen" (Agora, 2005). Mycket övertygande och genomtänkt enligt mig.

    Själv skulle jag nog förespråka skatt eller avgift på bredband och en organisation liknande STIM som fördelar kompensation till artister. Fildelning bör legaliseras och den lag som Big Brother Bodström genomförde med stöd av Vänsterpartiet var förlegad redan när den kom.

    SvaraRadera
  12. Anonym2:44 fm

    I have been looking for sites like this for a long time. Thank you! » » »

    SvaraRadera