Att tillsätta Curt Malmborg som chef för försäkringskassan verkar ha varit ett bra drag av den förra regeringen. Åtminstone jag tycker att den svidande självkritik han i dag ägnar sig åt på DN-debatt bådar gott. ”Vi har varken haft struktur, organisation eller metodik som erbjudit de rätta förutsättningarna för ett effektivt och serviceinriktat arbete” konstaterar han iskallt och aviserar en genomgripande omstrukturering av hela myndigheten.
I den socialdemokratiska eftervalsanalysen (och ska man vara ärlig, även tidigare i en socialdemokratisk intern debatt som rasat så länge jag varit med åtminstone) hör man ofta den självkritiska insikten att vi socialdemokrater ”satt systemen före människan”. Jag tror tyvärr att detta kan äga sin riktighet. Vi har åtminstone upplevts som ståendes mer på myndigheternas än på brukarnas sida.
En försäkringskassa som fungerar så dåligt som nu de själva säger att den gör, borde vi aldrig ha accepterat. Vi skulle själva ha sprängt högkvarteret. Nu får vi nöja oss med att en generaldirektör med bakgrund inom partiet gör jobbet åt oss.
Läs Malmborgs artikel här
Andra bloggar om: politik, föräkringskassan, välfärd, socialdemokrati och annat intressant
Är du så säker på att Curt Malmborg är rätt ute? Vad det handlar om att ytterligare centralisera handläggningen. Stora produktionscentra är effektivare än lokal handläggning nära "kunderna" tror Curt Malmborg. Bakom hela den nya organisationen ligger relativt nya produktionschefen Maivor Isaksson (f.d. Posten om du kanske minns).
SvaraRaderaVi som jobbar på Försäkringskassan känner det främst som att vi ännu mer ska gömma oss för våra "kunder" och sitta och producera ärenden i flygplanshangare medan kontakten med allmänheten sker genom Internet och rikstäckande telefonikundtjänst. Tryck 1 för det ena, tryck 2 för det andra osv.
Hej Sven, nej jag kan förstås för lite om försäkringskassans interna organisation för att kunna värdera de enskilda förslagen Malmborg presenterar. Men jag gillar problembeskrivningen, och jag gillar krismedvetenheten. Och jag tycker att det borde gjort för länge sedan (för faktum är ju att det inte fungerar riktigt idag - vilket Malmborg belyser alldeles utmärkt i sin artikel.)
SvaraRaderaViveka minns ...
SvaraRaderaunder 1990-talet fanns det en ensamutredare vid namn Gerald Larsson. Han lyckades med sina
utredningar omdana Försäkringskassekontor till höger och vänster i Sverige. Bland annat vet jag ett kontor som tvingades spara genom att oproduktiva tjänstemän sades upp. Det var vaktmästarna som skötte all posthantering som fick sluta. Postöppningen skulle istället varvas av resterande personal. Resultat blev att posten som ej under dagen hann öppnas, lades i högar till nästa dag och så höll det på.
Tills personalen slutligen offenligt gick ut med klagmål om personalbrist. Då hade de oöppnad post som var 3 månader gammal ligggandes.
Felet med dessa omstruktureringar blir ju när man tar en ide från ovan och försöker styra verkligen in i att passa iden. Det ska ju vara behoven i verkligheten som styr. Det finns idag invandrarkvinnor som varken kan skriva svenska eller sitt eget språk. Då måste det finnas kontor som kan ta emot besök från dessa.
Det hela handlar om att använda IT. Varför tror ni vi har haft en så bra BMP tillväxt de senaste åren? Jo för att företagen börjat använnda datorer på riktigt. Nu ska det även ske på försäkringskassan! Detta gör att de kommer kunna få en massa resurser över som de kan lägga på bättre service. Svårare är det inte.
SvaraRaderaVi kommer få ta hand om alla enkla ärenden via internet/callcenters så att försäkringskassan slipper. Det ska frigöra resurser så att de kan ÖKA servicen till de rikitgt sjuka och behövande.
Anledningen till att Malmborg går ut är enkel. Han vill informera folket om vad de kan kräva av regeringen. Detta för att de inte ska kunna spara sönder denna fantastiska reform.