måndag, juli 30, 2007

Kamp mot tjuvåkning får inte drabba hederliga resenärer

Jag vet inte om ni försökt ta er fram med barnvagn i Paris tunnelbana? Om inte, försök inte ens. Sinnrika spärrkonstruktioner både vid in- och utgång lyckas nämligen effektivt hindra alla som är något mindre rörliga än snittmedborgaren från att gå på eller av. De enda som inte verkar hindras är faktiskt tjuvåkarna, som glatt tar sig förbi varje hinder (vet folk som med egna ögon bevittnat plankare klättra över 2,5 meter höga spärrdörrar, just i denna stad).

Jag sitter själv i styrelsen för SL här i Stockholm. Och jag tycker att det är viktigt att minska tjuvåkningen. Om fler betalade skulle vi få mer pengar till att antingen sänka priserna eller höja kvaliteten på trafiken. Därför är jag väldigt bekymrad över det faktum att plankningarna sedan den borgerliga majoriteten tog över i styrelsen har ökat. Men jag är också bekymrad över den motstrategi främst styrelseordförande Christer G Wennerholm (m) verkar ansluta sig till.

För det handlar nämligen nästan uteslutande om hårdare tag. Och nu kan vi läsa i tidningarna om hur människor ringer in till SL efter att ha gjort sig illa i spärrar som slår igen snabbare och snabbare för att hindra tjuvåkare från att passera (se här eller här). Och jag vet i skrivande stund inte vad som ligger bakom detta. Men det finns verkligen anledning att dra öronen åt sig.

För visst ska vi bekämpa tjuvåkning. Men det kan inte ske på det sättet att tillgängligheten för hederliga resenärer försämras. SL ska vara alla stockholmares kollektivtrafik. Då kan vi inte ha det på det sättet att de enda som kommer in eller ut är tjuvåkarna...

Andra bloggar om: , , , , , , och annat intressant

11 kommentarer:

  1. Anonym4:04 fm

    gnall gnall

    en vanlig vuxen borde kunna klara av detta - uta att for den skull fa panikangest (den nya folksjukdomen i Sverige 2007)

    Tom

    London

    SvaraRadera
  2. Anonym8:19 fm

    Jag undrar hur min svärmor skulle drabbas av en knuffande spärr. Hon ligger just nu på sjukhus i Malmö med bruten höftled efter att förra helgen ha knuffats omkull av en svängdörr på Ikea. Konvalescensen lär bli ett antal veckor. Ställer SL upp med de kostnader som blir följden av en sådan misshandel?

    SvaraRadera
  3. Anonym8:58 fm

    Tänk om SL hade tillämpat de principer som fungerar bra i många andra städer med öppna spärrlinjer och täta slumpmässiga biljettkontroller ombord på fordonen istället.
    Då hade resan blivit mycket smidigare för alla. Istället för att behöva plocka upp kortet varje gång man ska genom en spärr så räcker det att visa det när man råkar ut för kontroll ett par gånger i veckan.

    SvaraRadera
  4. Anonym10:46 fm

    När jag är i Stockholm går jag oftast upp genom utgången Hökens Gata (Slussen). Där möter man regelbundet plankare som helt enkelt tar tag i "staketet" och hoppar över spärren, oavsett hur hårt den nu kan slå. "Spärrvakten" i buren lutar sig som regel bara tillbaka med ett flin. Något sorts system där spärrvakten kunde agera, larma eller kanske fotografera vore påkallat. Man får liksom intrycket av att det är helt accepterat att planka.

    Annars håller jag helt med Mattias Henriksson ovan. Jag bor i Wien där ett sådant system finns, naturligtvis också på bussarna. Täta kontroller och mycket hårda och obönhörliga bötesstraff för den som ertappas. Ibland publiceras listor på roliga bortförklaringar som folk kommit med utan framgång. Inte heller turister eller utländska besökare får pardon. Men smidigt går det.

    Speciellt på bussarna (återigen vid Slussen) är det ju en fars (dålig sådan) när en lång kö av mäniskor skall stå ute i regnet och vänta på att chaufförerna byter pass och sedan skall alla trängas in genom en och samma dörr när bussen i själva verket har flera dörrar som skulle kunna användas.

    Vet inte varför ni alltid måste krångla till allting så f-b-t i Sverige.

    (Off topic: Din krönika om vänstern var jättekul men roligast var alla som tog den på allvar!)

    SvaraRadera
  5. Anonym12:41 em

    "Därför är jag väldigt bekymrad över det faktum att plankningarna sedan den borgerliga majoriteten tog över i styrelsen har ökat."

    ..nu blev jag nyfiken. Vilka siffror har du tagit del av?

    Sen är det väl ingen som tycker om plankning egentligen. Bästa sättet att bekämpa den är ju helt klart att införa nolltaxa.

    SvaraRadera
  6. Anonym1:52 em

    Ja varför inte en skattefinansierad lokaltrafik? Det skulle ju minska avgaserna från alla bilar enormt mycket också! Bra för både miljö och de fattigas plånböcker. Fast det gillar väl inte alliansen, då kanske dom som tjänar för mycket börjar gnälla...

    SvaraRadera
  7. Anonym2:51 em

    Nolltaxa fungerar inte. Kollektivtrafiken är redan idag löjligt billig jämfört med att pendla med bil, åtminstone på lite längre sträckor. Anledningen att folk ändå tar bilen är alltså inte att kollektivtrafiken är för dyr utan att den är för dålig (pris, komfort, m.m.) Vad som behövs för att konkurrera med bilen är alltså inte MINDRE resurser till kollektivtrafiken utan MER.

    Gratis kollektivtrafik skulle framförallt leda till att folk som tidigare gått eller cyklat tar bussen istället och vad vinner man på det? Inget? Sämre folkhälsa till en högre kostnad. Risken är tvärtom att folk som tidigare åkte kollektivt kommer att ta bilen när kollektivtrafiken blir överbelastad och får sämre resurser.

    Utan krav på biljett kommer kollektivtrafiken att förvandlas till en värmestuga för kriminella gäng och a-lagare. I Örebro infördes nolltaxa på kvällar för att förarna skulle slippa kontanthanteringen. Men det blev mycket värre. Efter två veckor av vandalisering bråk och fylla var man snabbt tvungna att inse att det inte fungerade. Gör inte om det misstaget igen!

    SvaraRadera
  8. Anonym2:55 em

    Skrev visst lite fel ovan, så här ska tredje meningen sluta

    ...är för dålig (turtäthet, restid, komfort, m.m.)

    SvaraRadera
  9. Anonym7:26 em

    Det är helt sant att öppen spärrlinje fungerar i tyskspråkiga länder Ordnung ingår så att säga i deras kultur. Försökte en gång i Tyskland försökte gå mot rött vid ett övergångsställe. Det var mitt i natten och inte en bil på gatan. Men den enda levande människa som fanns i närheten passade ändå på att skälla ut mig efter noter.

    Har också rest i Paris t-bana med barnvagn. Det var inga problem, de snälla medresenärerna var alltid snabba med att hjälpa mig att gå in genom utångsgrinden. Hade jag inte varit så hederlig som jag ju är så hade jag inte behövt köpa en enda biljett.

    Sammanfattningsvis. Bra att SL tar i med hårdhandskarna mot de som tjuvåker. Hoppas nu bara att politikerna i Stockholms stad tar lika hårt mot de som smiter från p-avgifter eller trängselskatt.

    SvaraRadera
  10. Anonym11:15 em

    SL har valt att ge betalande resenärer en rejäl dask i ändan som tack för betalningen. Lysande affärside..

    Man får väl anta att kvinnor som sen gammalt är vana vid den sortens "komplimanger" från heteromän - lugnt går in i tuben utan att bry sig.

    Nog värre för heteokillarna som är vana att deras heliga bakdel aldrig får vidröras utan att det spontant skriks " Öööh bög" om ändan råkar komma i kontakt med kanten på en papperskog - på bussen.

    Det finns säkert professionel hjälp att få för det manliga tillkortakommandet också..

    SvaraRadera
  11. Anonym5:01 em

    Det framgick väl inte av artikeln VEM som fått blåmärken (tjuvåkaren eller den betalande reseären)?
    Om det var tjuvåkarna (vilket jag utgår från) var det väl rätt åt dem.

    SvaraRadera