Roya och Matilda är två spännande socialdemokratiska bloggare som blev kända för en bredare allmänhet (well, en bredare bloggosfär åtminstone) när de i somras vikarierade för Jonas på hans PromeMorian-blogg. Nu är deras egna blogg också fullt läsvärd, och den rekommenderas varmt. Bloggen väcker ofta tankar, så jag publicerar här vad som ursprungligen var tänkt som en kort kommentar på ett inlägg men som liksom svällde och blev ett inlägg i sig självt. Min förhoppning är att den som till äventyrs tycker att socialdemokratisk framtidsdebatt kanske kan vara något men än insinuanta beskyllningar åt höger och vänster (ingen nämnd, ingen glömd) kan förhoppningsvis finna någon glädje i det.
Nåväl. Här kommer min kommentar (och inlägget hittar du här):
”Hej Roya (ursäkta om jag lägger mig i debatten när den rullat på så länge, men jag kunde inte hålla mig). Jag tillhör de som ÄR kritiska till det som kallas "identitetspolitik", eftersom jag anser att den ofta blir ett sätt att slippa prata klass. (Nu kritiserar jag alltså inte ditt inlägg, utan försöker förklara min egen hållning.) Det finns ofta en sorts rädsla för att mer av klassanalys kommer att "äta upp" alla andra perspektiv.
Och min analys är nämligen den helt omvända, vi pratar inte alls för mycket klass. Tvärtom pratar vi för lite klass. Med tanke på att klassklyftorna faktiskt har ökat de senaste tio-femton åren, men tanke på att det finns en utbredd kritik mot en klassanalys som anses "daterad", är det ju slående hur mycket mer teoretisk diskussion det förs runt andra strukturella förtryck än detta. Jag känner alltså inte igen mig i din beskrivning av att vi i arbetarrörelsen förklarar allt enligt något sorts marxistisk klasschema, där kapitalismen är roten till allt ont (att Pär Nuder och Göran Persson skulle kunna beskyllas för detta känner jag ännu mindre igen mig i). Framförallt måste jag säga att de som hävdar att klass är det enda förklaringsperspektivet - om de ens finns - är så försvinnande få att de knappt kan anses spela någon större roll. I parti-, handlings- och principprogram torde detta framgå med all önskvärd tydlighet.
Men som sagt tycker jag faktiskt att det finns en tendens bland "identitetspolitiker" att faktiskt vara mot klassbegeppet. Metoden blir ofta att man först förkrymper vad klass är (klass = vit, manlig heterosexuell relativt högavlönad industri eller byggnadsarbetare) för att därefter ta avstånd från denna definition. Och då lyckas man med två saker; dels förringa de maktstrukturer som faktiskt även en vit, manlig industriarbetare lever under, men framförallt osynliggöra vad som faktiskt är majoriteten av arbetareklassen (som ju mestadels består av kvinnor, varav många har invandrarbakgrund etc, etc.)
Och jag håller i grunden med dig om en väldigt viktig sak; radikala perspektiv förstärker varandra, inte tvärtom. Det finns absolut ingen motsättning mellan att vara hård mot klassamhället och att vara hård mot patriarkatet. Det gör att jag får det ännu svårare att förstå den här Karolina Ramqvist-tesen om att klass "tar över".
Nu vet jag att du inte tycker så. Tvärtom understryker du vikten av att analysera och handla utifrån klass. Och om du med identitetspolitik endast menar att det finns olika typer av strukturella förtryck i samhället, så visst. Då är jag med. Men med den definitionen är vi (så gott som) alla identitetspolitiker. Frågan blir ju hur dessa förtryck förhåller sig till varandra. Och, rent konkret, vad vi praktiskt politiskt kan och bör göra åt dem.
Och då kommer jag återigen tillbaka till att det område där vi har de största problemen – vänstern i allmänhet och socialdemokratin i synnerhet - är klass. Det finns en oerhört välfinansierad och välorganiserad motståndare som på många plan kan anses (för stunden, förhoppningsvis) ha vunnit den hegemoniska kampen. De ekonomiska maktfrågorna är helt bortrationaliserade ur det offentliga samtalet. Istället han man satt likhetstecken mellan makt och offentlig, politisk makt. Kollektiv handling på arbetsmarknaden framställs av borgerliga riksdagsledamöter som ”maffiametoder”, utan att motelden får riktig styrfart. Skolan sviker dokumenterat arbetareklassens barn, och de politiska lösningar som diskuteras är att öka nivågrupperingarna. Etc, etc.
Och kampen mot klassamhället är faktiskt någonting helt annat än kampen för exempelvis hbt-personers rätt att blir respekterade för vad de är. Inte för att det ena är viktigare än det andra (bägge frågorna är oerhört angelägna), utan för att spelplanen ser helt annorlunda ut. Inte minst skiljer sig motkrafterna åt. Samma värdering (tron på jämlikhet, det lika människovärdet) leder oss till att bekämpa bägge förtrycken, men den politiska metoden (och de möjliga allianserna) skiljer sig åt.
Jag ser exempelvis stora möjlighet att gå tillsammans med liberaler (även högerliberaler) när det handlar om en hel hoper erkännandefrågor. Förmodligen också när det gäller kamp mot patriarkatet och för jämställdhet (även om den liberala oförmågan att se kollektiv och strukturer onekligen försvårar det hela.) När det gäller klass står dock vänstern, närmast definitionsmässigt, ensam.
Jag skriver detta inlägg ur ett mer politiskt perspektiv. Med det vill säga jag tycker det intressanta är vad vi vill göra, hur vi vill göra det och tillsammans med vilka – inte vilka teoretiska modeller som bäst fångar upp det ena eller andra samhällsfenomenet. Med detta inte sagt att jag tycker att teorier är ointressanta, eller oviktiga, utan bara att det ibland finns anledning att närma sig frågor från olika håll.
Och då ser jag att arbetarrörelsens allt annat överskuggande uppgift just nu – såväl hegemoniskt som praktiskt politiskt – måste vara att på något sätt formulera ett politiskt frigörelseprojekt som omfattar den breda majoritet av befolkningen vi kan kalla arbetarklass. Då handlar det inte om att dela upp oss i så små delar, ”identiteter”, som möjligt utan tvärtom faktiskt försöka hitta de gemensamma nämnarna.
Jag tycker exempelvis att det är bra att Mona Sahlin så skarpt kritiserar den otrygghet försämringarna i a-kassan innebär för breda löntagargrupper. Detta kanske kan upplevas som en ”plånboksfråga”, men det handlar om en av de övergripande maktfrågorna på en kapitalistisk arbetsmarknad – som löntagare är du alltid beroende av att någon annan (någon som har kapitalet) är villig att anställa dig. En borgerlig arbetsmarknadspolitik som går ut på att få folk att ta jobb de egentligen inte vill ha till löner de egentligen inte är beredda att acceptera handlar i allra högsta grad om makt och om frihet. För såväl bögen som invandrarkvinnan. Eftersom (om) de båda är arbetare.
Det blev en lång kommentar, det där. Och jag vet ärligt talat inte om jag riktigt fick fram vad jag ville säga. Förhoppningsvis förstår du dock ungefär hur jag menar. Så får vi fortsätta att diskutera, framåt."
Slut på kommentaren
Andra bloggar om: politik, identitetspolitik, . roya och matilda, klass, idedebatt, idepolitik, hegemoni, politisk strategi, socialdemokrati, socialdemokratisk framtidsdebatt, ideologier, politisk teri, politisk strategi och annat intressant.
Hej Johan!
SvaraRaderaJag håller med dig, vi pratar alldeles för lite klass. Vi pratar alldeles för lite ideologi över huvud taget i vårt parti som jag tycker på många sätt bäddat för den borgerliga kapitalistiska politiken vi ser idag Som du ser i mitt inlägg har jag ingenstans sagt att det pratas för lite klass, det är helt absurt att säga att det pratas för lite klass i Socialdemokraterna. För vi alla vet att så inte kan vara fallet.
Däremot säger jag att det pratas för lite antirasism, HBTQ, de funktionhindrades rättigheter, feminism. Och jag vänder mig emot påståendet att den radikala antidiskrimineringspolitiken eller de radikala diskussionerna om förtrycket skulle ta bort fokus från "klasskampen". För dessa bör vara en del av vår klasskamp och som du säger så förstärker radikala perspektivet varandra.
Jag är inte en identitetspolitiker som glömmer klass, jag vet inte ens vad det innebär att vara identitetspolitiker, begreppet är sjukt vid, men jag tror på intersektionalitet och som Paulina de los Reyes säger: att klassperspektivet måste uppdateras. Inte utraderas. Ett exempel på uppdatering är förståelsen att vi har varit med att skapa en stor underunderklass som befinner sig där i brist på medborgarskap. Medborgarskapet har kommit att bli det viktigaste kapitalet och det är en "färgad" underklass som befinner sig där. Här är det inte det traditionella ekonomiska underläget som är det avgörande som det är för "vit" underklass.
Jag kom till Sverige med väldigt knappa resurser och kommer väl ihåg min första barbiedocka och min första handduk med tryck. Fjantiga saker som ingen av mina rika vänner tänkte på men som för mig var tydliga klassmarkörer, som sexårig liten tjej. Jag minns väl att befinna mig i ekonomisk underklass och allt det sociala och kulturella förtrycket som de innebär. Idag har det gått bättre för min familj och vi är i alla fall inte i traditionell underklass men rasismen slår mot oss trots att den förbättrade ekonomin borde ha gett oss även social och kulturell status. Men det har det inte. Rasismen drabbar den utländske annorlunda än den vita arbetaren. Det är nog de flesta överens om. Men i praktiken...
I praktiken för stora delar av vänstern, oavsett hur god klassperspektiv de har, en rasitisk politik, en heteronorm politik likaså. Så klassperspektivet i praktiken inrymmer inte alla dessa perspektiv.
visst förekommer det rasism i socialistiska länder, visst förekommer det rasism i många antikapitalistiska förslag. Det samma gäller homofobin och sexismen. De skär genom alla lager.
Fördomar finns även hos klasskampskämpar och därför räcker inte vanlig traditionell socialdemokratisk ekonomisk omfördelning till, hur optimal den än är. Därför ser jag potentialen i antidiskrimineringspoltiken som komplement, som fördelare av makt och resurser och som indviduell rättighet. När jag blir rasistiskt behandlad så ska jag ha någonstans att vända mig idag, i väntan på jämlikheten.
Ja kommentaren blev låång men jag hoppas på fler diskussioner med dig Johan!
Hälsningar
Varför skriver ni båda, Jonas och även Roya, så omständigt?
SvaraRaderaKan inte det ni vill säga uttryckas klarare - mer rakt på sak? Eller är ni rädda för att stöta folk?
Naturligtvis är världen vi lever i komplicerad, men om man vill agera politiskt bör man väl komma fram till en uppfattning och agera utifrån den.
Min uppfattning går att läsa i texten och jag agerar utifrån den i verkligheten. Däremot är din uppfattning aningen luddig, vad tycker du? Utöver att vi skriver omständigt? Är någonting oklart så kan du väl bara fråga?
SvaraRaderaOch nej jag är inte ute efter att stöta folk, vissa gör karriärer på det sättet och blir mer lästa men diskussionen går på bra ändå trots att jag skriver på mitt eget vis.
Sixten först - jag valde medvetet att försöka föra ett resonemang utan (alltför mycket) förenklingar eftersom jag ser detta som ett samtal, snarare än en debatt. Och i ett samtal måste vi nog tillåta oss själva att vara en smula prövande, innan vi kommer till det stadiet att vi låster oss vid en uppfattning och agerar (något vi självklart också måste vara beredda att göra). Tittar du på min blogg i övrigt, kommer du hitta en salig blandning av korta, kärnfulla, långa och "omständiga" inlägg. Och det är nog så jag vill ha det - det måste finnas utrymme för både och.
SvaraRaderaDessutom heter jag Johan.
Roya - diskussionen om de papperslösa och medborgarskapet är viktig. Men jag tycker nog att det är ett exempel på hur illa vi kan hamna om vi tappar klassanalysen. Ser vi inte vilken roll de papperslösa har i ekonomin, om vi på något sätt får denna fråga till att handla om "värderingar" eller (bara) "rasism", så tror jag att vi missar något väsentligt.
Sedan berör du något viktigt när det handlar hur de olika "förtrycken" kan existera inom varandra. Arbetare kan vara homofober, manliga homosexuella förakta kvinnor, medelklasskvinnor utnyttja sin klassposition etc, etc. Och detta tycker jag är en alldeles riktig iaktagelse (ja, faktum är att det är ännu mer komplicerat än så, det kan finnas spänningar och motsättningar inom arbetareklassen, mellan olika etniska grupper, etc, etc).
Men det innebär ju inte att ett klassperspektiv per definition är rasistiskt, homofobt eller ojämställt. Tvärtom tar ju klassperspektivet fasta på det som förenar oss (vår ställning i produktionen) och inte det som skiljer (kön, etnicitet, sexualitet etc.) Och visst, det KAN innebära att dessa andra strukturer smyger sig på sas "i skymndan". Men så behöver verkligen inte vara fallet. Framförallt inte om vi är medvetna om riskerna (vilket jag håller med dig om att vi bör vara.)