Den borgerliga majoriteten i Stockholms läns landsting höjer SL-taxan med 70 kronor i månaden. Det har framkommit idag (se här och här). Och jag kommer säkert att återkomma ofta till detta. Men en sak i trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholms (m) argumentation för förslaget får mig att studsa extra högt. Det är när han i princip säger att höjningen behövs för att vi ska kunna ha kvar de extra busslinjer som krävs efter att trängselskatten återinförs.
Tanken med trängselskatt är annars att det ska bli mindre lönsamt att ta bilen och mer lönsamt att åka kollektivt. På det sättet vinner både miljön och framkomligheten för de som trots allt måste använda sig av våra vägar (tex yrkestrafik, som inte minst bussar). Det var därför en del av intäkterna under det förra försöket gick till just SL och kollektivtrafiken. Och i den folkomröstning som hölls var det en av förutsättningarna att det skulle fortsätta vara på det sättet.
Det struntar som bekant vår nya regering i. Och nu visar sig effekterna. Kollektivresenärerna får betala moderaternas trängselskatt. Även i form av dyrare SL-taxa. Och moderaterna lokalt bara slår sig för bröstet. Kanske för att deras väljare inte tycker att 70 kronor är särskilt mycket att bråka om. Eller så åker de inte ens kollektivt. Vad vet jag?
Illa, är det hursomhelst. Fortsättning lär följa.
Andra bloggar om: sl, sl-taxan, trängselskatt, politik, stockholm, christer g wennerholm och annat intressant
Att den tidigare regeringen spenderade några tusen miljoner skattekronor på det som kom att kallas "trängselskatteförsöket", med bland annat utökad kollektivtrafik har ju ingen som helst koppling till intäkterna ifrån detta skattesystem. Skatteintäkterna har ju inte betalat systemet på långa vägar ännu.
SvaraRaderasjölander, du saknar ju totalt perspektiv. Vet du vad SL kostar ALLA skattebetalare i stockholm per månad - oavsett SL-kort eller de som köper det?
SvaraRaderaJag kör inte bil själv, men jag tycker 690kr (mot de 2100 jag betalade i london) är helt ok för vad jag får.
dessutom - biltullarna som (S) så fint införde är ju fortfarande inte avbetalade på långa vägar... så hur tänker du när du blandar in dem i vad SL kortet skall kosta?
jamen det här känns ju toppen! de pengar jag får för att borgarna i Stockholms landsting sänker skatten äts upp av höjd SL taxa.
SvaraRaderajippie!
Bortskämda stockholmare. ett länskort, över hela STHM, för endast 690 kr. Det är snuskigt billigt för att vara kollektivtrafik. Jämtland kostar 900 kr, med inte ens i närheten av att vara lika bra och välfungerande. /GI
SvaraRaderaVarför ska man jämföra med en stad som London där det uppenbarligen är ännu sämre än i Stockholm istället för städer där det faktiskt är billigare? Varför välja ett skräckexempel?
SvaraRaderaAnonym... du får för fan ta med i beräkningen att Stockholm är mycket dyrare att leva i och att situationen i Stockholm knappast är jämförbar med någon annan plats i Sverige.
Jag håller med. Höjda priser för en sämre service. Det är vad många nu får. Man återinför de busslinjer som användes under trängselskatteförsöket för att slussa några tusen fd bilister från lågskattekommuner in till stan i rusningsstid. Istället för att dessa nya busslinjer betalas av de bilister som nu kommer snabbare fram tas pengarna ut av de som redan innan trängselavgifterna valde att åka kollektivt. Alliansens trafikpolitik går så uppenbart ut på att bestraffa dem som i deras ögon gör fel och gynna dem som gör rätt. Konstigt bara att majoriteten medborgare i Stockholms stad röstade tvärtom och tycker (naturligtvis helt felaktigt..) att de som åker kollektivt borde förtjäna mer för sina biljettpengar inte mindre.
SvaraRaderaSamtidigt som SL-kortet höjs tas tunnelbanetrafiken efter 24 på vardagskvällar bort!
SvaraRaderaMellan 24-01 är det fortfarande många som tar tunnelbanan, att åka en långsam och trång nattbuss är inget alternativ!
Intressant argumentation minst sagt. Förmodar att herr Sjölander inte varit ute i den allmänna kommunikationssvängen före, under eller efter de olika trängselskatteförsöken (för det senaste lär stanna vid ett försök det också)?
SvaraRaderaDet åker inga nya resenärer med de nya bussarna. Det är samma resenärer som tidigare åkte annan väg via tunnelbana eller andra mera miljövänliga alternativ som åker dessa bussar. Bilisterna kör bil som vanligt, på andra tider och via andra vägar (se problem med Essingeleden och Södra länken t ex)visserligen, men det är totalt på ett dygn lika många bilar (minst) ute på vägarna som tidigare. När det gäller SL-kortet är det väl snarast så att flatheten med att ta itu med fuskåkander gör att vi som betalar nu får betala ännu mer för dom som inte gör det.
I vår familj började vi för övrigt åka MERA bil redan i samband med förra försöket. Detta eftersom vi av olika anledningar ändå måste åka genom tullarna på tider som ger max avgift varje dag. Då slutade de av oss som åkte kommunalt att göra det och så lägger vi de SL-kort pengarna vi nu sparar på bensin och trängselskatt istället och skjutsar runt alla. Bra va? :-)
Vafan är det här? Vad är det för människor som kommenterar på din blogg, herregud. Finns de över huvud taget eller är det nån som sitter på ett borgerligt partikontor och skriver alla de här kommentarerna. Hur liten verklighet kan man leva i? Finns något utanför den egna ekonomin och familjen? Förutom alla de sociala aspekterna har vi ju den hårresande miljöpolitiken. Prishöjningen är i miljöperspektiv fullständigt galen.
SvaraRadera