Det var med blandande känslor jag igår eftermiddags såg infrastrukturminister Åsa Torstensson (c) göra bort sig inför deltagarna på Svenska lokaltrafikföreningens (SLTF:s) tvådagarskonfenrens i Västerås. En del skadeglädje, eftersom Torstensson trots allt inte tillhör mina politiska vänner. Men en ännu större känsla var bekymrad bestörtning – hur kan vi ha en regering som åtminstone säger sig värna miljön men så fullkomligt struntar i en av de viktigaste miljöpolitiska strategierna; att få folk att åka kollektivt?
Bakgrunden är enkel: regeringen höjer både diselskatten och fordonsskatten för bussar*, utan att kollektivtrafiken kompenseras för de kostnader detta innebär (till skillnad från exempelvis bönderna, vilka vad jag kan förstå det kompenseras för skattehöjningarna). Det innebär att hundratals miljoner av regeringens ”miljösatsning” kommer att betalas i form av försämringar för landets kollektivtrafik (åtminstone den del av kollektivtrafiken som går på väg, och inte på räls.)
Om detta pressades Åsa Torstensson av skickliga utfrågaren Margit Silberstein. Och hon misslyckades kapitalt med att svara. Och som sagt, det var lite kul att se (påminde på sätt och vis om ett avsnitt av ”Idol”). Men den politik som ligger bakom är inget att skratta åt. Att regeringen för en kollektivtrafikfientlig politik är något alltför få känner till. Det är en kunskap fler borde hjälpas åt att sprida.
Läs även riksdagsledamoten Monica Greens inlägg i ämnet , det hittar du här
UPPDATERING: *) fordonsskattehöjningen för bussar gäller, vilket en person i en kommentar här nedan påpekat, endast bussar under 3,5 ton. Det innebär att "vanliga" SL-bussar inte drabbas, utan bara annan typ av kollektivtrafik som exempelvis färdtjänst. Detta var dock ingenting infrastrukturminister Åsa Torstensson nämnde med ett ord under onsdagens utfrågning, tvärtom. Ministerna hade alltså uppenbarligen inte koll på de egna förslagen, vilket på ett sätt gör saken ännu värre.
Och diselskattehöjningen slår fortfarande på kollektivtrafiken. Utan att någon kompensation för detta kan skönjas. Man borde varit bonde istället... SLUT PÅ UPPDATERING
Andra bloggar om: regeringen, skatter, miljö, kollektivtrafik, SLTF, åsa torstensson. diselskatt, fordonsskatt och annat intressant
Fordonsskatten höjs inte för bussar över 3,5 ton, dvs bussar som används i kollektivtrafiken.
SvaraRaderaDu får gärna korrigera ditt sakfel i ursprungsinlägget.
Jag försökte även kommentera på Monica Greens blogg men censurerar kritiska kommentarer uppenbarligen.
Hej Henric. Jag har lagt till en text om detta. Kan bara konstarera att mitt förtroende för Torstensson i och med detta inte direkt har höjts. Denna lilla brasklapp var nämligen ingenting hon nämnde med ett ord under utfrågningen i Västerås...
SvaraRadera