Jag tänker inte kommentera den nuvarande busstrejken, men visst är det häpnadsväckande när moderaten Thomas Idergard i SVT:s morgonsoffa (du hittar inslaget här, gå några minuter in i inslaget) visar upp högerns sanna ansikte och ifrågasätter strejkrätten som sådan? Jag tycker åtminstone detta var ett av de tydligaste exemplen på vilket avgrundsdjup som döljer sig högt upp inom borgerliga kretsar – Idergard är trots allt fd MUF-ordförande och har även arbetat för partiet i regeringskansliet (se mer om hans bakgrund här).
Dessutom visar Idergards argumentation upp högerns oförmåga att förstå samhället som det faktiskt fungerar. I den före detta MUF-ordförandens värd är strejkvapnet överflödigt eftersom det bara är att byta jobb om inte galoscherna passar. Han tror alltså på fullt allvar att världen fungerar som om den vore en förenklad karikatyr av hur den beskrivs i de nationalekonomiska teoriböckerna, att vi lever i en värld där efterfrågan på arbetskraft för alla människor jämt och för evigt är större än utbudet.
Men så är det inte. Visst finns det grupper och individer som – åtminstone under vissa perioder – kan använda arbetsmarknadens ”marknadsmekanismer” för att pressa sin lön uppåt. Thomas Idergard är förmodligen en av dem (åtminstone tror han säkert det själv, personer i etablissemanget brukar tendera att förklara sina höga löner med den egna kompetensens marknadsvärde och inte att man ingår i de rätta nätverken). Men det stora flertalet av oss har inte den lyxen.
Tvärtom så är det normala att du som löntagare befinner dig i ett maktmässigt underläge gentemot din arbetsgivare. Och detta är extra tydligt om du dessutom befinner dig i ett arbetaryrke, där graden av ”utbytbarhet” är stor. Då behövs den kollektiva organiseringen och ultimat strejken som stridsåtgärd för att väga upp detta.
Runt om i världen riskerar människor livet för rätten att strejka. Här hemma i Sverige förstår inte en framstående moderat som Thomas Idergard vad vi ska med strejkrätten till. Beklämmande, är bara förnamnet.
Läs även andra bloggares åsikter om Thomas Idergard, strejk, politik, moderaterna, arbetsmarknad, demokrati, strejkrätt och annat intressant
Som boende i innerstaden kan jag bara konstatera en sak. Under strejken gick inga bussar medan t-banan fungerade som vanligt.
SvaraRaderaJag saknade inte bussarna
i stan utan det fungerade bra ändå. Dom kanske inte behövs?
Tja, är det något vi har lärt oss så är det väl att strejkrätten - i synnerhet när det gäller offentliga eller offentligt finansierade jobb - är meningslös. Kommunals förra strejk var ett megafiasko. Vårdförbundets likaså.
SvaraRaderaProblemet är att cheferna är politiker och att dessa inte lider ekonomisk skada av strejkerna. De drabbar endast tredje man (förutom i socialdemokratiska kommuner, där facken medger generösa undantag).
Strejkandet är meningslöst, omodernt och dessutom ett partipolitiskt vapen för det verkliga etablissemanget, nämligen sosseadeln. Den kan lika gärna skrotas. För övrigt begriper jag inte varför bussförare ska ha högre lön än sjuksköterskor.
Johan Ingerö
SvaraRaderaNu var det dom privatanstälda bussförarna som strejkade. Dom komunanstälda har ju klart sitt avtal. Och en strejk lönar sig sällan på kort tid. Men nu vet arbetsgivaren om att bussförarna är eniga till nästa gång det ska förhandlas. Jag jobbar i gruva och jag ser då på våra löner att en strejk ibland lönar sig. Även för dom som jobbar i statens gruvor.
Sedan är det löjligt påstå att strejker skulle vara politiska. Det visar bara på att du verkar vara helt okunnig om arbetsmarknaden och hur den fungerar.
Nej då, jag är själv aktiv på arbetsmarknaden olch vet ett och annat om hur den fungerar däremot är det säkert så att vi ser olika verkligheter. Jag medger villigt att jag itne arbetar i gruva, men är det inte så att ni som är där nere har en kompetens som fungerar även utanför gruvan?
SvaraRaderaFör syrrorna är det lite annorlunda, vilket inte minst vårdstrejken gav en fingervisning om.
Vad gäller just denna strejk så medgav Kommunal undantag för den s-styrda kommunen, efter att dess kommubnalråd varit ute i media och dundrat. Kom igen, det är inte precis politisk rocket science.
Vad jag vet så är det inte bara spåret till Nyneshamn som byggs om utan även vägen dit. Så det kan ju ha betydelse för en dispans. Och sedan så antar jag men vet ju inte.. att det är dom borgliga komunerna som är för att lägga ut koletivtrafiken på privata företag för att spara pengar på att förarna får sämre betalt än om komunen anställde bussförarna.
SvaraRaderaJa det är klart att vi som jobbar som bergsprängare blir erbjudna jobb med rätt bra lön nu när ni i Stockholm ska bygga cittybanan och en del annat :)
"De borgerliga partierna" inkluderar isf även socialdemokraterna och inte minst bloggägaren själv, som om jag itne minns fel sitter i SL:s styrelse.
SvaraRaderaMen fråga gärna Johan S om han tänker verka för att SL tar tillbaka driften när Veolia kontrakt går ut i år. Jag tror du blir besviken.
För övrigt så bekräftar din replik mitt påstående om att strejken delvis är partipolitisk.
som arbetstagare befinner man sig i underläge om man inte kollektivt tar strid...så är det bara. sen är allt politik, även arbetsmarknaden...kapitalet vill ha tillgång till välutbildad arbetskraft som helst inte kostar ngn ting lol...
SvaraRaderadet förekommer en rad orättvisor på arbetsmarknaden, det en ev strejk eller konflikt visualiserar är en topp av isberget...
sen dör faktiskt arbetare i dagens sverige i olika olyckor som är relaterat till deras arbete, sist när formen gick åt helvete på brobygget...
Det där intressanta inlägget (ovan) blev precis aktuellt igen. Borgare förnekar sig icke.
SvaraRaderahttp://folket.se/asikter/debatt/1.954369