Jag tycker att man ska betala för sig i kollektivtrafiken. Bara så det är sagt. Även om man tycker hjärtligt illa om att den borgerliga majoriteten höjer priserna och avskaffar den tidigare taxan så är det inget giltigt skäl att fuska. Men när busschaufförerna själva klart och tydligt tycker sig se ett samband mellan nya taxor och ökat fuskåkande kan man ändå inte bara blunda för det.
–Folk tycker det har blivit för dyrt och krångligt. När enhetstaxan fanns var det ingen som bråkade. Priset på 20 kronor var enkelt, smidigt och värt resan, kommenterar exempelvis Anders Willgård, fackligt huvudskyddsombud i Kommunal, det ökande fuskåkandet till dagens SvD (läs hela artikeln här).
Jag sitter sedan första januari i styrelsen för SL, Storstockholms lokaltrafik. Där tillhör jag den minoritet som motsatt sig avskaffandet av enhetstaxan (skrev om det bland annat här.) Genom att marginellt öka graden av skattefinansiering av SL-trafiken åstadkom man tidigare ett system som var rättvisare, enklare och populärare. Att ta bort det var dumt.
Uppgifterna från golvet att den avskaffade enhetstaxan nu också ökat fusket borde då leda till ytterligare eftertanke. Och det sätter naturligtvis hela resonemanget om kostnader i ett nytt ljus. Kanske är det, trots allt, bättre även ekonomiskt att behålla en enklare taxa som är enkel och legitim och därför går smidigare att driva in? Det borde även den borgerliga majoriteten i SL ta sig en funderare över.
Andra bloggar om: sl, storstockholms lokaltrafik, kollektivtrafik, politik, rättvisa, tjuvåkande, fuskåkande och annat intressant
Är det inte bara ytterligare ett snedsteg i väntan på ett modernt taxe- och betalningssystem som bygger på smarkort?
SvaraRaderaMan kan ju allmänt undrar sig hur SL kunde tro att sms-betalning inte ska leda till fusk eller problem. Jag känner flera företag som använder sms betalning och det händer ofta att kunden inte får ett retur sms. En gång passerade Roslagsbanan två hållplatser tills en kund fick svaret. Under den tid kunde konduktören inte kontrollera andra resenärer. Dessutom är det nästan idiotiskt att tro att konduktören eller desto mindre buschauffören ska ha tid eller tålamod för att kontrollera sms. Mobiltelefoner har ibland dåligt belyssning, man får vänta flera minuter, folk väntar in till sista minuten för att beställa biljetten, mm. Dessutom tar mobiloperatörerna ut avgifter också, vilket gör att biljetterna blir dyrare och / eller att SL får mindre pengar per biljett.
SvaraRaderaEnhetstaxan var väl inte direkt lönsamt, priset var orimligt. En månad har "bara" 20 arbetsdagar men först efter 16:e dag lönade det sig att skaffa ett månadskort. Tills dess var det billigare att åka med engångsbiljetter. Behöver man undra sig att det var långa köer vid t-banan? Alla fick vänta tills SL personal har stämplat biljetten medan automatspärrorna står oanvända. Varför fick man förresten köpa ett biljetthäfte istället för en mer ekonomiskt och miljövänlig remsa som förr? För folk som mig som inte dagligen behöver åka in till stan utan oregelbunden flera dagar i månaden finns och fanns det inget bra alternativ. En förköpt remsa där varje avsnitt gäller en hel dag så att man kan åka in till stan och sedan använda t-banan hela dagen skulle vara mycket bra.
Ett bra system enligt mig skulle vara en enhetstaxa i två zoner: zon 1 kostar 20 kr och gäller hela innerstan (lika stor som T-banenättet?) och zon 2 kostar 30 kr och gäller resten av länet. Bara ett exempel.
P.S.: att folk uppfattar priser som orättvissa kan också beror på den dåliga servicen man får. Idag har SL beslutit att bara har hälften så många avgånger för Roslagsbanan - fr.o.m idag! Folk står på perrongen och kommer för sent till jobbet för att SL inte kan kommunicera i förväg när dem ändra någonting.
Hej!
SvaraRaderaVill bara rekommendera de betalsystem med smartkard (som fylls på pengar) som finns i bl a Singapore och Hong Kong. Dessa system verkar fungera perfekt och kan rimligen inte kosta alltför mycket att installera.
Jag, som sällan åker kommunalt, tycker ju inte om enhetstaxan. Och många känner precis som jag. Och om det nya priset gjort att fler fuskar med betalningen så får man väl införa fler kontroller och högre böter.
SvaraRaderaEnhetstaxan är ett påhitt av politikerna för att köpa röster.
SvaraRaderaSvenskarna är nämligen så vansinnigt marinerade i socialistisk retorik att ett sådant taxesystem uppfattas ge "billigare" resor än det nuvarande.
Att de flesta av oss svenskar totalt saknar förmågan att tänka ett steg längre och inse att detta betalas av skattepengar blir smärtsamt uppenbart.
Dock måste man fråga sig: hur jävla svårt skall det behöva vara att byta ut SL:s antika biljettsystem mot något bättre?
Se på Londons "Oyster Card", fungerar alldeles utmärkt. Eftersom det är ett smart kort som bygger på RFID-teknik blir det inte utslitet som t ex kort med magnetremsa.
För övrigt infördes Oyster Card av den rödaste av alla röda borgmästaren, Ken Livingstone...
Högre priser kräver mer kontroll. Kontroll- och biljettsystemet kostar redan en halv miljard om året i löpande kostnader och det lär ju öka nu när även borgarna försöker sig på "nolltolerans". Men om man avskaffar avgiftstrycket på kollektivtrafiken helt så slipper vi kontroll och får istället fri rörlighet för alla. Try it! /Christian, www.planka.nu
SvaraRaderaHär på Ærø finns det bara två busslinjer och bägge använder bl.a. elektroniska "Turkort".
SvaraRaderaKorten kräver påfyllning innan resan med bussen. När man går ombord på bussen håller man kortet mot en kortläsare och trycker på en knapp. Det systemet fungerar bra, och fasligt dyrt är det inte heller att resa med "rutebilen". Systemet fungerar utmärkt.
Haken är att RFID-kommunikationen går att avlyssna särskilt ifall "hackern" sitter längst fram i bussen närmast kortläsaren. Då kan innehållet i korten kopieras samtidigt som den intet ont anande passageraren kliver på bussen. Dvs det förbetalda värdet kan användas av mindre nogräknade. Säkerheten blir förmodligen bättre framöver.
Av någon anledning har ön Danmarks lägsta krimistatistik alla kategorier, trots att flera hundratusentals turister kommer till ön varje år. En av anledningarna kan vara att ön bara har två halvtidspoliser i tjänst, dessutom endast under vardagar.
Jag tror att SL's bekymmer med sms-fusket mest är ett utslag av samfundsmoralen i övrigt.
Jag vill med min kommentar skapa en konstruktiv syn på fuskåkandet inom SL. Alla som fuskar gör det inte pg.a. de kan, många gör det även av rent missnöje med services, Försenade och inställda tåg, speciellt vintertid, har orsakat timvisa förseningar per vecka, vilket kostar mer än SL kortet. Att man som resenär dessutom INTE får tillbaka pengarna för inställda tåg, motiverar människor att INTE betala. Nu pratar jag främst för Pendeltågen eftersom det händer ofta att man ställer in ett tåg för att utnyttja förare och andra tåg som insattståg. Man struntar helt enkelt i att köra tåg för att kunna få mer folk med med senare tåg. Tro mig att man blir förbannad när man ser pendeltågen stå i sin depå och vänta 15 minuter extra, eller slököra ute i yttre zoner, bara för att man ska ställa in varannat tåg.
SvaraRaderaSkulle man däremot få pengar tillbaka den dag man drabbas, så skulle säkert fler känna att de kan köpa SL kort och få ut det man betalar för.
E alla blattar fron förorten har va? Va e det rimligt att betala samma 20 spån man ska från medis till sentralen som en turk från akala till hötorg va när han ska sälja frukt... skärp er för fan!
SvaraRaderaJag har en fråga som rör de nya avgifterna hos SL, och du kanske har svaret eftersom du sitter i styrelsen...
SvaraRaderaStudentrabatten som det pratades en del om för ett tag sedan, hur blir det med den? Det stod i tidningarna och i en hel del bloggar att den skulle bli av från och med hösten 2007, men nu hittar man inget om den någonstans.
Någon som vet?
Några snabba kommentarer.
SvaraRaderaSL ska såklart ha ett väl fungerande smartcard. Jag har de senaste månaderna varit med och testat det kommande SL-access, och det känns positivt. Men det löser inte alla problemen. Men ni har helt rätt - SL måste moderniseras, inte minst på detta område.
Studentrabatt beslutar SL:s styrelsen förhoppningsvis om imorgon. Den kommer att utformas som en rabatt när man prenumererar på SL-kort, och kosta SL/skattebetalarna ungefär 30 miljoner om året (utifrån antaganden om hur många som åker, hur många fler som köper kort etc.) Så det är också på gång.