IKEA i Polen samarbetar med väktarföretaget Solid Security som för att uttrycka sig rakt på sak behandlar sina anställda som skit - bland annat vägrar de efter två års förhandlade fortfarande att teckna kollektivavtal. Detta är bakgrunden till den internationella fackliga kampanjen sticking together i vilken arbetare från hela världen sätter press på sina inhemska IKEA i syfte att tvinga fram en förändring. Nu läser jag på Jonas Morians blogg att Dagens Nyheter här hemma i Sverige tagit det anmärkningsvärda beslutet att stoppa en annons från kampanjen. Och frågan är om chefredaktör Gunilla Herlitz på ett mer effektivt sätt hade kunnat bidra till att uppmärksamma frågan.
Affären är redan omskriven i Dagens Media (Därför stoppar Gunilla Herlitz IKEA-kritisk annons) och Resumé (Herlitz stoppar Solidaritets annons) och fler lär det bli. Eftersom SvD enligt uppgift utan några vidare diskussioner valde att ta in annonsen kommer frågor att fortsätta ställas om varför just DN gjorde som de gjorde - och då kommer spekulationer om exempelvis annonsintäkter och andra beroenderelationer florera. Vilket gör att diskussionen än mer kommer att kleta över på svenska IKEA.
Gunilla Herlitz har därför försatt både DN och faktiskt även IKEA i en utomordentligt svår opinionsmässig situation. Det bästa vore naturligtvis om denna svåra situation gjorde att trycket på IKEA i Polen ökade så mycket att någon form av förändring för de anställda polska väktarna blev möjlig. Det vore i sådana fall ett lyckligt slut på denna smått absurda saga.
Läs även andra bloggares åsikter om IKEA, fackliga rättigheter, Gunilla Herlitz, DN, yttrandefrihet, Solidaritet och annat intressant
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar