Den ledande varumärkesforskaren Simon Anholt och hans Nation Brands index är intressant. Och inte bara det – inte minst i en tid då turism och upplevelseindutri blir viktigare för tillväxten och jobben är frågan om hur andra människor uppfattar ”varumärket Sverige” inte bara kul kuriosa utan faktiskt riktigt viktigt.
En del saker är också helt klart tänkvärda. Så här sammanfattar exempelvis DN delar av Abholts slutsatser, efter ett seminarium på handelshögskolan i Stockholm (artikeln har också rubriken ”Sverige ses som ett sexigt Schweiz", något som är rätt fantasieggande bara det...);
” Människor i andra länder uppges beskriva Sverige som landet med det bästa politiska systemet, en stat med gott styre. Produkter från Volvo, Ikea och Absolut har bidragit till att skapa en bild av trovärdighet. Däremot är moder Svea svagt på kulturområdet, fortfarande verkar Abba vara den enda musik som kopplas till Sverige. Och vi har inga särskilda landmärken, påpekar Anholt.”
Värt att reflektera över. Läs mer I DN här.
Andra bloggar om: Sverige, Simon Anholt, nation brands index, varumärken, turism, politik och annat intressant.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar