tisdag, april 22, 2008

Världens bästa deckarförfattare?

The Times listar världens femtio bästa deckarförfattare och det blir en diger lista. Toppar gör Patricia Highsmith ("rule-breaking master of amorality") som jag skam till sägandes inte har läst något alls av. 
I den fortsatta rankningen hittar jag dock flera favoriter. Raymond Chandler intar en hedervärd fjärdeplats, precis efter Agatha Christie (som jag tillbringat så många tidiga tonårsnätter tillsammans med) och tätt följd av Elmore Leonard, Arthur Conan Doyle och Ed McBain (i den ordningen). En för mig rätt ny bekantskap - Dennis Lehane - intar elfteplatsen och det är säkert välförtjänt (jag gillar honom skarpt) även om det känns konstigt att sätta honom två platser över Dashiell Hammett. På femtondeplatsen kommer listans första svenskar Sjöwall och Wahlöö (den andra svenska placeringen är Hening Mankell på plats 49). 
Riktigt konstigt kan jag tycka att nattsvarte mästaren James Ellroy inte kommer förrän på plats tjugo (men kanske har listförfattarna inte läst Jens Lapidus och förstått vilket avgörande stilistiskt inflytande Ellroy har på den samtida svenska kriminalromanen?). Å andra sidan är det två placeringar före Dorothy Sayers och hela nio placeringar före Edgar Allan Poe så man kanske inte ska klaga.  
Som alltid - en sådan här ranking kan man ha eller mista. För mig för den dock den positiva saken med sig att jag blir oerhört sugen på att ge mig i kast med alla dessa författare som jag ännu inte har läst. Herregud. Så mycket böcker, så lite tid. Bara att sätta igång.
Via Bokhora
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,  och annat intressant

3 kommentarer:

Jonas N sa...

Lite roligt att Patricia Highsmith kom överst. Hon är en av mina favoriter. Men jag skulle hålla Eric Ambler ännu högre. Och han är inte ens med, kanske för att brottslingarna där rör sig i politikens grummligare vatten.

Tips: 'The Mask och Dimitrios' och 'The Levanter' är en helt fantastiska böcker ...

fredrik sa...

Jag inser att jag nog inte läser så mycker deckare. Elmore Leonard är (eller har varit) en favorit. Annars är det inte överdrivet många jag har läst. Fast Alexander McCall Smith är ju helt OK, fast det är väl egentligen inte deckare. Det råkar mer handla om en deckare.

Sen låter det nästan lite perverst att ha "tillbringat så många tidiga tonårsnätter tillsammans med" Agatha Christie.

Ramona Fransson sa...

Hej

trodde att jag skulle hamna överst:)))

Hälsningar
från Ramona Fransson/Deckarförfattare på Tjörn