onsdag, juni 11, 2008

Stockholmarna vänder Reinfeldt ryggen

Den stora nyheten i dagens stora partisympatiundersökning är egentligen inte att oppositionen behåller sitt folkliga stöd, utan att det äntligen har vänt även i Stockholm. Skulle det vara val idag skulle 51.7 procent av väljarna i Stockholms län stödja den nuvarande oppositionen, mot 46,6 fr borgerligheten. Den största förändringen är att moderaterna fullkomligt brakar samman och tappar nästan fem procentenheter (4,7) från den förra mätningen (jämkade siffror som jag tog härifrån, hela SCB:s material hittar du här).
Personligen tycker jag inte att detta är det minsta konstigt. Det motsvarar bara stämningsläget jag som stockholmare tycker mig ha upplevt under en lång tid nu. Den moderna storstadsbon har genomskådat den borgerliga bluffen.
Om man går till partiledardebatten i morse så verkar statsministerns taktik för att vända trenden vara att frånsäga sig allt ansvar för hur det går för den svenska ekonomin. Vi får se vad Stockholms räntekänsliga bostadsrätts- och småhusinnehavare tycker om den saken...
Läs mer om SCB här, om partiledardebatten här och här

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, er taktik under senare delen av 80- och 90-talet fungerade uppenbarligen. Släpp in tillräckligt många outbildade idioter från andra länder, få dem på bidrag och låt dem veta att med en (S)-regering, då kommer bidragen flöda.

Mugabe kör en liknande sak i Zimbabwe, om du röstar på honom får du mat.

Ni måste vara så stolta.

Johan Sjölander sa...

illwill. Över att jag står så långt från dig och den människosyn du företräder som det någonsin går - jajamen. Stolt så att jag spricker.