lördag, juli 12, 2008

Bluffen som vann valet

Dagens lästips. Missa för allt i världen inte uppsalaprofessorn Bertil Holmlunds uppgörelse med borgerlighetens utanförskapsbegrepp i gårdagens UNT. Framförallt för att han framhåller något som jag tycker alltför ofta kommer bort i debatten: inte bara är utanförskapet ett bluffbegrepp, det är också ett bluffbegrepp som med nödvändighet leder fram till politiska förslag i en viss riktning.

Vad borgerligheten har gjort är nämligen att de har definierat problemet inte som att människor faktiskt befinner sig ”utanför” (saknar jobb, lever på marginalen, inte får delta i samhället fullt ut), utan som att människor är försörjda av gemensamma trygghetsystem. Problemet blir alltså försörjningen, inte själva orsaken till att du är i behov av försörjning av gemensamma medel.

Och om problemet är försörjningen, då blir också lösningen att strama åt just denna. Vilket vi just nu ser otaliga exempel på. Tack till Andreas Bryhn, på vars blogg jag fick tipset.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , och annat intressant

2 kommentarer:

jenku sa...

Tack för den länken! En lysande analys som jag genast bloggat om själv också! :)

Anonym sa...

Varför kommer den "insikten" efter två års regerande? Den som inte bär huvudet under armen förstod det redan under valrörelsen. Varför attackerades inte demagogin hårdare då? I och för sig tror jag inte att det hade spelat någon roll att klä av kejsaren då. Alla jag känner som bytte block gjorde det för att de hatade Göran Persson.