När jag åker till jobbet möts jag av en reklamkampanj på affischpelare som uppmuntrar till otrohet. Avsändare är "otrohetssajten" Victoria Milan (helt enkelt en datingsajt där gifta människor anonymt kan få kontakt med andra gifta människor) och budskapet är att en affär skapar krydda i livet och får dig att må bättre. Antagligen upprör det hela en del människor, själv tyckar jag nog mest att det hela är en lite lustig illustration på hur rätt Karl Marx egentligen hade.
Redan i Det kommunistiska manifestet beskriver Marx och Engels hur den naturkraft av orkanstyrka som är den moderna kapitalismen sliter sönder det gamla samhällets normer och värderingar. Jakten på avkastning, på profit, driver utvecklingen över hela jordklotet på jakt efter nya marknader. Än idag kan man lätt känna igen sig i författarnas kombination av moralisk förfasning och uppenbara fascination över de oerhörda krafter kapitalismen satt i rullning.
Idag är i stort sett hela världen precis som Marx och Engels förutsåg invävda i en enda global marknadsekonomi. Jakten på avkastning, på nya marknader, söker sig nu på andra vägar än de geografiska. Det handlar om att hitta behov som går att tillfäredsställa mot betalning, och i avsaknad av att sådana finns, istället skapa dem.
Som till exempel otrohet. Vilket uppenbarligen också går att tjäna pengar på. Och om det går att tjäna pengar på så kan det ju inte bara vara dåligt.
Jag är inte moralist. De flesta av de traditionella värderingar som den moderna kapitalismen slitit sönder har varit gamla och unkna och förtjänar att förpassas till historiens skräphög. Och - vill folk vara otrogna är det rimligen upp till dem och deras eget samvete. Men det går i detta sammanhang ändå inte att låta bli att tänka på David Millibands ord i gårdagens Aftonblad: "I dag handlar det om hur vi bygger en moralisk ekonomi. Socialdemokratins projekt berör inte bara hur mycket pengar man tjänar; utan hur man tjänar pengar."
Och det är en diskussion väl värd att ta. Som naturligtvis handlar om mer än att konferensgårdar och Finlandsfärjor får lite mer explicit konkurrens på otrohetsmarknaden. Egentligen.
Läs även andra bloggares åsikter om samhälle, otrohet, victoria milan, karl marx, kapitalism, david milliband och annat intressant
3 kommentarer:
Marx och Engels hade en explicit uppfattning om otrohet som du inte refererar. I kommunistiska manifestet försvarar de sig mot anklagelsen att kommunisterna vill införa "kvinnogemenskap". Det går ut på att borgarna redan tillämpar kvinnogemenskap:
"kommunisterna behöver icke införa kvinnogemenskap - den har nästan alltid existerat"
"Våra borgare, som icke är nöjda med, att deras proletärers hustrur och döttrar står till deras förfogande, för att nu inte tala om den officiella prostitutionen, finner ett särskilt nöje i att ömsesidigt förföra varandras hustrur."
"Det borgerliga samhällets äktenskap är i verkligheten hustrugemenskap."
Tanken på fri tillgång till kvinnor för framtidens män i de tänkta idealsamhällena återkommer också hos de utopiska socialisterna. Att sälja socialism med sex är inte något som Vilgot Sjöman hittat på. Knepet har en mycket gammal historia.
/DNg
Just det, där ser man. Tack för påpekandet. Frågan som inställer sig är då hur de skulle se på den aktuella reklamkampanjen?
Fast de avslutar resonemanget med "Men det förstås eljest av sig själv, att med de nuvarande produktionsförhållandenas upphävande även den ur dessa uppkomna kvinnogemenskapen, d.v.s. officiella och icke officiella prostitutionen, kommer att försvinna." Det som slår en i manifestet är förhärligandet av det förmoderna samhället och dess moral som snarare lutar åt konservatism än socialism.
Skicka en kommentar