tisdag, februari 14, 2012

Frågan jag inte fick ställa

I dag är det landstingsfullmäktige i Stockholm. Den största frågan inom landstingspolitiken just nu handlar om de skandalösa underpriser moderaterna sålt ut landstingets vårdcentraler till. Det har skapat en förmögenhetsöverföring från det gemensamma till vissa enstaka personer som är fullkomligt hutlös.

Samtidigt har vi också en diskussion om de hemliga moderata partibidragen. Vi vet helt enkelt inte vilka det är som finansierar de moderata valrörelserna. Med anledning av det hade jag tänkt utnyttja min rätt som ledamot av landstingsfullmäktige och ställa en enkel fråga till finanslandstingsrådet Torbjörn Rosdahl (M). Frågan var formulerad som följer: "Kan finanslandstingsrådet garantera att ingen av de privatpersoner som tjänat enorma pengar på politiskt beslutade avknoppningar på något sätt har skänkt pengar till Moderaterna?"

Men det fick jag inte. I skrivande stund nåddes jag precis av beskedet att min fråga inte får ställas, eftersom det inte bedöms ligga inom landstingets område. Personligen är jag naturligtvis av en annan uppfattning. Det här handlar om förtroende för landstinget som institution.

Men nåväl. Jag ger mig inte, utan får väl försöka få svar på annat sätt. Mer om de skandalösa avknoppningarna ser du tex här, här och här. Dagens Arena har också gjort en gedigen granskning, tex här

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , och annat intressant

4 kommentarer:

Sven-Erland sa...

Johan, du borde lära av Stefan Löfven. Han hade kunnat vinna enkla politiska poänger på Reinfeldts uttalande om 75 år, men avstod och vann i stället folkets förtroende. Moderaterna har sålt till underpris, vilket är allvarligt. Men du tar en allvarlig fråga och förvandlar den till trams när du agerar så här - i stället för att driva sakfrågan.

Johan Sjölander sa...

För information till mina läsare så är Sven-Erland en satiridentitet som går ut på att driva med socialdemokratin. Egentligen jobbar personen bakom inom privat healthcare-verksamhet. Exakt varför det är "trams" att lyfta frågan om pengaflödet mellan det regeringsbärande partiet och de individer som tjänat pengar på det regeringsbärande partiets skandalösa politik är inte helt klart, trots att vi diskuterat detta ingående på facebook. Jag håller naturligtvis inte med.

Heléne sa...

Jag tycker inte du ska slösa energi på att skriva kommentarer i en feg persons logg. Människor som inte vågar stå för vilka dom är lämnar jag utan intresse, fega människor finns det så många av så dom avstår jag gärna. Jag vet att frågan är viktig och jag vet att du har helt rätt i det du skriver, jag arbetar i detta landsting och ser konsekvenserna in action så jag stödjer dig 110% inom området! Beträffande Sven-Erland fegis här ovan, tycker jag du kan lämna honom utan vidare inlägg. Jag noterar vad han skriver men skulle inte bry mig om att kommentera direkt på hans sida, jag lägger energi på sådant som är vettigt, inte ovettigt...

Staffan sa...

Helt bisarrt att du inte fick ställa frågan! Gör det iallafall!