En hiskelig massa spår och vägar - tycks svaret vara om man får tro den rödgröna överenskommelse om den nationella infrastrukturen som presenterades idag på DN-debatt. Bortsett från den imponerande ambitionsnivån i själva överenskommelsen så är det kanske en av de roligare reflektionerna man kan göra, att det rödgröna samarbetet mer och mer har gått bort från att handla om att försöka dämpa olika drag hos de andra samarbetspartierna man inte riktigt gillar till att istället hitta de gemensamma nämnarna och enas om krafttag på dessa områden. Och en klimatsmart utbyggnad av svensk infrastruktur tycks onekligen vara ett sådant gemensamt projekt.
Därutöver finns det mycket positivt man kan säga om själva överenskommelsen. Markeringen att denna massiva satsning på tågtrafik inte innebär minskade ambitioner på vägsidan är välkommen, framförallt för att det tar loven av den kritiska kör som försöker framställa det rödgröna samarbetet som bilfientligt eller verklighetsfrånvänt. Det tydliga framhållandet av kollektivtrafik som en strategisk nyckelfaktor för kunna nå klimatmål utan att minska på den för jobb och tillväxt så nödvändiga rörligheten en annan.
Men framförallt är det svårt att inte låta sig ryckas med av det nästan lite storslaget visionära i hela ansatsen. En rödgrön regering innebär en modernisering av Sverige. Det är en helt ny konfliktyta mot den regeringströtta moderatalliansen som jag tror kan visa sig vara synnerligen framgångsrik under månaderna som följer. Inte minst tror jag att det kan ge genklang i min egen hemstad, Stockholm.
Framtiden ser helt enkelt plötsligt ytterligare lite rödgrönare ut. På flera sätt.
Om detta skriver många; ett axplock kan vara Röda Berget, Tokmoderaten (som inte är bara negativ, kors i taket), Peter Andersson (såklart ;-), Ulrika Falk, Kulturbloggen med flera. Tidningar som uppmärksammar det hela är bland andra Aftonbladet, Expressen och Svenska Dagbladet.
Läs även andra bloggares åsikter om politik, infrastruktur, rödgröna, socialdemokraterna, miljöpartiet, vänsterpartiet, snabbtåg, investeringar, val2010 och annat intressant
3 kommentarer:
Jag är väl alltid positiv! :-P
Fast hur man ska kunna se satsningar på vägutbyggnader som klimatpolitik måste man nog vara sosse eller moderat för att förstå.
Handlar det inte om att föra över trafik från väg till järnväg? Och måste inte då kvalitetsgapet minska, så att fler spontant väljer spår?
Fast hur man ska kunna se satsningar på vägutbyggnader som klimatpolitik måste man nog vara sosse eller moderat för att förstå.
Handlar det inte om att föra över trafik från väg till järnväg? Och måste inte då kvalitetsgapet minska, så att fler spontant väljer spår?
Skicka en kommentar