onsdag, januari 19, 2011

Newsflash: Kapitalismen är inte alltid god

Jag tänker på den där grushögen som under en lång tid ersatte torget i Bollnäs. Det som folket kallade för "öken". Jag såg den där högen en sommar när jag som vanligt var på besök. Bakgrunden fick jag dock klart för mig långt senare. Kommunen hade i januari 2009 sålt torget till företaget Sjaelsö. Tanken var att de skulle upprusta och modernisera. Alla var glada. Men ingenting hände. Förrän i mitten av juli. Då satte någon upp en meterhög, gul kamel mitt på torget. Mitt ute i öknen. I övrigt stod det still.

Det finns en politisk naivitet i relationen till det privata näringslivet. En sorts ohelig allians mellan ideologiskt skolade borgare och socialdemokrater som är så rädda för kunna beskyllas för att vara näringslivs- eller till och med tillväxtfientliga att de istället snurrar iväg åt andra hållet. Det handlar också om styrkeförhållanden: det finns stora pengar att tjäna på skattepengar och finns det något näringslivet är bra på så är det att tjäna pengar. Den politiska förmågan att istället hålla i pengarna är tyvärr inte alla gånger lika utvecklad.

Ett exempel på hur det kan gå riktigt illa kan vi se i den moderata försäljningen av ett antal Stockholmsköpcentrum till skandalvärden Boultbee. Ragnar Harge som representerar centrumsamverkan mellan småföretagarna i dessa centrum skriver idag om det på Svenska Dagbladets debattsida. Hans analys är tydlig. Vad Boultbee ägnar sig åt är vad Harge kallar "dräneringskapitalism". Det handlar om att "[s]tora belopp från hyresintäkter kan föras bort ur den svenska verksamheten under det att uppmärksamheten riktas in på tvister och bråk om hyreshöjningar. Fastighetsunderhållet kan minskas vilket ökar möjligheterna att frigöra intäktsmedel." Han fortsätter med att teckna en dyster framtidsbild: "Ett troligt scenario är att då ”dräneringen” nått sin kulmen går de bolagiserade centrumbildningarna i konkurs och vartefter får samhället åter betala notan."

När Boultbeeaffären gick igenom skröt borgarna om hur mycket pengar de fick in. Kritik avfärdades med att det minsann fanns muntliga avtal. Ett förtroende. Eller som vi andra kanske skulle vilja uttrycka det. En naiv övertro och bristande ansvarskänsla.

Diskussionen om torget i Bollnäs rasar vidare. Författaren Thomas Tidholm är fortsatt förbannad. Men diskussionen verkar onekligen via ett antal juridiska turer gått framåt. Själv ska jag villigt erkänna att jag följer frågan mest sporadiskt (själva bakgrundsteckningen av historien fick jag av David Nyman här). Det hela handlar naturligtvis också om mycket mer än relationen till en viss entreprenör. Det handlar om stadsbyggnadsfrågor och politiskt ansvarstagande.

Men jag tänker ibland på den där gula kamelen. Som en sorts symbol. En markering av att detta är fortfarande mitt torg, oavsett vem ni har sålt det till. Och jag tänker ofta på vad som händer med Stockholm i kölvattnet av Boultbees moderatsanktionerade framfart. På vad som går förlorat när det gemensamma ansvarstagandet luckras upp. Det är inga vackra tankar.

Anders Löwdin kommenterar också. Själv har jag tidigare skrivit om frågan: tex här och här. För mer bakgrund se Marika Lindgren Åsbrink här och arbetarrörelsens tankesmedja här.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , och annat intressant

4 kommentarer:

Anonym sa...

Alltså, detta var det DUMMASTE jag någonsin har läst. Porr - jag menar PORR - är griseri och inget annat. Och Rehbinder skall ge FAN i att medvetet förväxla "sexskildringar" etc. med porr.

Porr betyder hardcore, och handlar inte alls om "skildring" eftersom den fotografiska återgivningen förutsätter att akten verkligen äger rum. Men OK, snaffmouvies är befriande och nyttigt, WAUW.

Porren inspirerar mord. PORREN alltså, inte specifikt våldsporren. Ted Bundy är ett exempel. Lästips: I huvudet på en seriemördare av S Å Christiansson.

Gå in på en ungdomschatt vilken som helst. Det är BARA snusk och snask och slafs och kliffs och klaffs och Fan och hans gamla HIV-smittade moster. Det är så äckligt alltihop så man vill bara rusa ut på muggen och kasta upp.

Porrskadade ynglingar dejtar unga tjejer via internet, men har fått det där med blommor och bin alldeles om bakfoten via porren (befriande! nyttigt!), och vid den livs levande konfrontationen haverar alltihop, båda får panik, och så går det som det går: han mördar henne.

På precis detta sätt har ett tiotal unga flickor mist livet under de senaste åren.(Källa: polischef i en tidningsuppgift.)

Jag håller Rehbinder och andra FÖRVILLARE medansvariga för detta mönster av ond bråd död.

Porr är ondska.

Det här är alltså allvarligt. Jag måste gå vidare med detta på olika sätt, och jag kommer INTE att släppa bettet.

Porren (detta äckliga ord!) är vår olycka och SKALL bekämpas fullständigt oförsonligt och kompromisslöst. Korståg och Jihad!

Och porraktivisterna borde besinna hur djupt de förnedrar sig själva. FÖR TID OCH EVIGHET. Blinka lilla stjärna där. Gläns över sjö och strand.

gubbsjuk

Johan Sjölander sa...

öhhh ... jag kan missförstå. Men kommenterar du inte på fel inlägg nu?

Anonym sa...

Sett detta?
http://www.market.se/Brancher/Ovriga/Stora-ekonomisk-problem-for-Boultbee/

Johan Sjölander sa...

Oj då. Men man orkade åtminstone dela ut 612 miljoner kronor i aktieutdelning till ägarna. Synd att de inte klarade av att sköta fastighetsunderhållet också...