Läser i DN att Skanska har fått i uppdrag att vara med och bygga ut tunnelbanan i New York. Efter att ha varit aktiv i trafikpolitiken här i Stockholm i många år tänker jag vad synd det är om New York-borna som inte har samma duktiga trafikpolitiker som här i regionen. För hade de lyssnat på trafiklandstingsrådet Christer "tunnelbanan är färdigbyggd" Wennerholm (M) och hans chefsideolog bakom kulisserna Stella "fd Stockholmspartiet" Fare (FP) hade de förstått hur omodernt, förlegat och 50-talsnostalgiskt det är med tunnelbana. De hade förstått att alla moderna städer istället lägger all kraft på att bara bygga spårväg, gärna - som Stella Fare uttryckte det i en fullmäktigedebatt med mig - med gräs planterat mellan spåren. För så bygger man framtiden.
Men alltså inte i New York. Eller i Shanghai, Paris eller något annat av de globala bakvatten som heller inte nåtts av Wennerholm/Fares brinnande modernitetsbudskap.
Läs även andra bloggares åsikter om politik, sl, tunnelbana, Christer Wennerholm, Stella Fare, stockholmspolitik, new york och annat intressant
2 kommentarer:
Givetvis ska vi ha både t-bana och spårväg. T-bana för stora resandeströmmar. Och spårväg för lite mindre. Och buss för ännu mindre.
Ska det vara så svårt att förstå - för s och för m?
Nej, alls inte för både (s) och (m). Jag har själv som socialdemokrat varit med och drivit spårvägsfrågor (tex spårväg syd), tunnelbanefrågor (till Nacka, Karolinska) och även lyft fram bussen som ett bra alternativ (jobbade mycket med närtrafik och flexbussar - som är ännu mindre men passar utmärkt för vissa ändamål när vi hade makten senast).
Så tyvärr. Här träffar din kritik fel. Ibland måste rätt få vara rätt, och det är moderaterna som ideologiserat den ytterst praktiska frågan om vilka trafikslag som är de bästa.
Skicka en kommentar