fredag, mars 10, 2006

Trist att hålla fast vid ja/nej i Europafrågan

Läser på Magnus tankar att Vänster för Europa startat en hemsida. Själv tycker jag att det där är lite trist även om – eller kanske snarare på grund av att – det är ett antal hedervärda politiker som är inblandade. Men att hålla fast vid det gamla för/emot Europa känns faktiskt lite passé.

Själv skulle jag hellre gå med i en organisation som istället heter ”Européer för mer vänsterpolitik”. Eller nått sådant. Som sätter det politiska innehållet och inte geografin i centrum, och som inte stänger dörren för radikal som av en eller annan anledning valt att tidigare säga nej till en djupare svensk integration i EU. Men en sådan organisation finns nu inte mig veterligen, och där ligger egentligen det stora problemet i europafrågan.

Vill för övrigt i detta sammanhang dementera alla rykten om att undertecknad och Martin Tollén skulle vara på väg att bilda organisationen ”Vänster för sitt respektive landsting”. Inte heller här vill åtminstone jag sätta lojaliteten med en organisatorisk struktur före det politiska innehållet. Även om tanken frestar…

5 kommentarer:

fredrik sa...

Hear, hear...

Jonas Morian sa...

Jag tror att en mer välvillig tolkning av Vänster för Europas namn och mål nog är "vänstermänniskor för en levande europadebatt", och en sådan tror jag nog att vi är fler som efterlyser. Annars finns det ju gott om aktivister i den andra skyttegraven som ännu inte verkar gett upp kampen...

Johan Sjölander sa...

Jonas; det är ju precis det som känns lite trist. Att folk ligger kvar i sina skyttegravar. Och om det vore en debatt man är för skulle man ju kunna ange det i namnet. Istället för att rätt tydligt markera att det är Europa man gillar (låt vara att man lämnar öppet om det är EU som institution eller europa som geografiskt område som avses.)

Martin Tollén sa...

Jag tror det är en sak jag glömt berätta för dig Johan... Men för att vi ska kunna hålla oss till våra trygga skyttegravar tänkte jag föreslå att du kan starta Socialdemokrater mot kommuner eller kanske Fackliga kommunkritiker.

Johan Sjölander sa...

Jo. Fast folkkampanjen för folkomröstning om konstitutionen* ligger jag lågt med just nu. Tills ansvarskommitéen är färdig.

* Den svenska alltså, det är ju där landstingens framtid kommer att avgöras. Vem bryr sig om något annat???