lördag, april 18, 2009

Littorin skyller svensk arbetslöshet på arbetsrätten (och tycker det är bra)

Det finns bortförklaringar och så finns det bortförklaringar. Ni vet: å ena sidan typen "jag var full och dum och visste inte riktigt vad jag gjorde". Och så å andra sidan de där lite mer vidlyftiga. Typ "jag blev kidnappad av utomjordlingar och utsatt för en magisk hjärntvättarstråle och dessutom jobbar jag i hemlighet för FN som spion och jag var tvungen att göra det som en del i ett arbete för att rädda världen från ett galet geni". När arbetsmarknadsminister Littorin idag i Ekots lördagsintervju försöker bortförklara att den svenska arbetslösheten ökar snabbare än i EU-snittet tycker jag det känns rätt mycket som den senare sorten.

Littorin säger nämligen i korthet två saker. Orsaken till att arbetslösheten ökar snabbare än i andra länder är den flexibla arbetsrätten. Och det är bra att så sker eftersom det visar vilken välfungerande arbetsmarknad vi har.

Och det är klart; på ett plan har han rätt. Vi har en väldigt flexibel arbetsrätt. Men som förklaring till att vi står oss sämre i Sverige EU-snittet känns det ju väldigt krystat. Låt oss istället testa en annan teori: som att den inhemska efterfrågan minskar raskare i Sverige än i andra länder eftersom folk här ökar sitt sparande mer. Vilket slår på konsumtionen vilket slår på sysselsättningen. Men det är klart, den förklaringen innebär ju uppenbara politiska nackdelar eftersom den rätt obarmhärtigt sätter strålkastarljuset på regeringens egna otrygghetspolitik.

På ett sätt är det bra att frågan diskuteras. Varför klarar vi oss sämre än andra? Det är en viktig inte minst politisk diskussion. Även om de första förklaringarna från regeringshåll kändes lite väl mycket som de var från yttre rymden.

Uppdatering: Högerekonomen Danne Nordling går igenom hela Littorins resonemang lite mer noggrant på sin blogg. Danne gillar Littorin vilket märks. Men det intressanta är att han trots det kommer fram till ungefär samma slutsatser som jag gör. Låt vara att Nordlig lägger skulden främst på att regeringen genom sina dysterkvistprofetior gjort folk onödigt försiktiga, jag skulle snarare vilja peka på de politiska förslag på inte minst arbetsmarknadsområdet regeringen har genomfört (ie sänkt a-kassa och 500 000 som tvingas ut ur försäkringen). Men jag tycker ändå att det kan vara bra att läsa hans text för perspektiv. Slut på uppdatering.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , och annat intressant

Inga kommentarer: