onsdag, augusti 31, 2005

Upplysningens riddare

Det finns olika sätt att se på saker och ting. För en vanlig människa skulle det intressanta med att (jag har lovat att inte skriva om dem den här veckan) sopande mattan med lydpartierna i (jag vill egentligen inte skriva om dem heller) och framförallt fullkomligt förnedrade han (nä, den här killen vill jag verkligen inte skriva om) i det allt mer pinsamma resterna av vad som en gång var något ganska sympatiskt litet parti (som jag helst inte nämner heller) nere i Bankeryd vara effekterna för vanligt folk av den politik som nu (nä, jag tänker fortfarande inte skriva om dem) kommit överrens om.

Alltså typ sådana där vardagliga saker som hur det drabbar en långtidsarbetslös att få gå ner på a-kassans miniminivå, hur mycket dyrare det blir med a-kassa när sjävfinansieringen höjs eller vilka som kommer att ha råd att ha bilen kvar efter en privatiserad trafikskadeförsäkring.

Tur då att det finns de som ser längre än så. Som kan se bortom vad vi vanliga dödliga tycker vore viktigt, och istället fokusera på väsentligheterna. Jag vill tillägna detta inlägg de upplysningens riddare som förstår vad folk vill ha. Länge leve ni, och må ingen ställa frågan om det verkligen det var detta ni drömde om när ni för länge sedan kom in på journalisthögskolan.

Inga kommentarer: