lördag, juli 01, 2006

Pratar du svenska, heller?

Först trodde jag att det var ett gäng folkpartister som var ute och språktestade. För bland det första som välkomnade mig till ett sommarvarmt Visby var ett gäng unga killar och tjejer som ganska aggressivt hoppade på mig och ifrågasatte mina svenskkunskaper. Så var nu inte fallet. Istället handlade det vad jag kan förstå om försäljare av mobiltelefoni, eller nått sånt (antagligen ville de försäkra sig om att det inte slösade någon tid på utländska turister...) Men man kan aldrig riktigt veta när det är politikervecka i Almedalen.

Annars är det gjutna samtalsämnet så här på plats själva företeelsen, större än någonsin och ständigt växande. Är det rätt eller fel, smakligt eller äckligt, demokrati eller dess värsta avart? Och den gjutna sysselsättningen är att se VM-fotboll på någon av oändligt många krogar.

Vinnare av propagandakriget är hittills två bloggare, Jonas och Magnus, som inte bara ligger bakom almedalsbloggen utan dessutom lyckades göra ordentligt med reklam för den med en debattartikel i dagens Expressen. Bra jobbat, tycker jag. Och ska nu fortsätta bevakningen av denna Almedalsvecka på O´learys sportbar (och ja, de visar matchen på storbild...)

Inga kommentarer: