måndag, juli 16, 2007

Kan inte sova, tänker på Jack Killian

Det var annorlunda förr. Nu är det bara timmar kvar tills jag måste upp och göra välling. Kan inte tänka att jag är ledig, jag tar igen det imorgon bitti, bara njuta av sommarvindarna på balkongen. Men det är någonting med den här tiden på dygnet. Tankarna som kommer när världen sover. Irländskan Mary Black sjöng om det på albument Shine, i låten Late night radio: ”She don’t mind the late night, late night radio / She don’t mind the late night / late night radio / not at all”. Ja, eller egentligen sjöng hon kanske inte om det alls. Men det är så jag tolkade sången. Och jag tänkte på Jack Killian.

För det är något speciellt med nattradio. Den där känslan av att det finns någon annan där ute. Kollar på nyligen.se för att se vilkar andra bloggare som sitter som jag, vakna framför datorn. Ser att En prålsjuk hagga skriver om en ny klänning (klockan 2.27). Lazlo kommenterar Nyamko Sabonis utspel om att ge invandrare som lär sig svenska mer bidrag (klockan 02:25) Och på vänsterdemokraternas blogg skriver någon som kallar sig ckrantz om Afganhistan (klockan 02:25)

Röster i natten. Och jag borde verkligen sova. Men jag tror jag ska sätta mig en stund till på balkongen. Bläddra lite i en diktsamling av Göran Sonnevi. Det var någonting med dagens avslöjanden om kriget i Irak som berörde, fick mig att tänka på Vietnam, den berömda dikten. (Ser precis när jag ska spara ner detta att Grufman är uppe och funderar över samma saker, även om han mest är upprörd över att TT inte tydligt varudeklarerade källan The Nation som ”vänster”. Några synpunkter på själva reportaget har han vad det verkar inte.)

Tar med mig ett anteckningsblock också. Försöker samla på mig några tankar, skissar några idéer. Kanske blir det ingenting. Kanske något som kommer upp här på bloggen, framöver. Hursom är det vackert här i Hässelby, om natten. Och ibland är det gott nog, så.

Andra bloggar om: , , , , , , , , och annat intressant

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tja varför inte skicka TT och direktlänka från MoveOn.org när man ändå håller på?

Men det är självklart tragiska saker som händer i Irak, ingen påstår något annat. Har en del gamla vänner från militärtjänsten som kan berätta både det ena och det andra från både Kosovo och Afghanistan. Jag tror inte det var någon tebjudning på västfronten -44/45 heller för den delen.

Den viktiga frågan är väl på vilket sätt vi kan stötta stabilitet och en demokratisk utveckling i Irak. Är det genom att omedelbart dra sig tillbaka, som The Nation opinionsbildar för, och låta landet tas över av militanta islamister. Vad tycker du?
må väl, Calle

Johan Sjölander sa...

"Den viktiga frågan är väl på vilket sätt vi kan stötta stabilitet och en demokratisk utveckling i Irak."

Jo, precis. Och då tror jag en kunskap om vad den amerikanska närvaron de facto innebär är en rätt viktigt beståndsdel i analysen. Något som alltså The Nation bidrar med genom sitt reportage.

Ett reportage, som du finner det mest angeläget att misstänkliggöra. Men en motfråga då. På vilket sätt blir det bättre av att vi INTE vet vad som faktiskt sker där nere? Och framförallt, på vilket sätt är det bättre för det amerikanska folket att INTE få veta vad som faktiskt sker i deras namn?

fredrik sa...

Personligen skulle jag gärna se att man varudeklarerade Fokus som "höger" någon gång. Nej visst ja, högerliberal är ju normen. Det är klart som fan att folk blir upprörda om man inte sätter etikett på USA:s största politiska tidskrift i en sådan kontext.

Välkommen hem förresten! Slå en signal om du vill ta en fika eller så.