lördag, juli 14, 2007

Ärligt talat, en platt-tv?

Jag hade verkligen inte tänkt skriva någonting om kronprinsessans 30-årsdag. Och ännu mindre om vilka presenter hon får. Precis hemkommen till lägenheten i Hässelby efter vad som känns som en oändlighet ute på resande fot hade jag egentligen inte tänkt skriva något alls idag. Att låta återuppstarten av bloggen vila några dagar kändes inte som ett särskilt främmande alternativ. Men så kan jag liksom inte låta bli.

För vad regeringen med en leende statsminister i spetsen har valt att förse vår näste regent med så här på högtidsdagen med är en, håll i er, platt-TV. Och jag vet inte om det är genialiskt eller bara utbota korkat. För å ena sidan är det ju ruggigt folkligt. Inga skumma konstverk från okända svenska bildkonstnärer, inga löjliga pretentioner – klart tjejen ska ha en schysst teve, liksom. Kan det bli mer svensk medelklass, kan det bli mer … Täby??? Man ser liksom radhusidyllen manifesteras framför ögonen.

Men å andra sidan. Det kanske inte känns så där särdeles fantasifullt. Och någonstans tror jag väl att vårt frikostigt tilltagna apanage skulle räcka för att skaffa fram rätt många tums teve-yta, redan som det är. Och då undrar någon liten del av mig om Sveriges regering inte kan komma på något fyndigare att bevärdiga vår kronprinsessa med än vräkiga teknikprylar?

Men vad tusan. Jag kanske bara är avundsjuk. Och visst ser han mysigt stolt ut över sin lilla present, statsministern. (Kolla bara in webb-teven här, exempelvis.) Så jag säger väl grattis då, Victoria. Både till födelsedagen och den nya teven. Fastän regnet just nu börjar trumma mot fönsterrutan känns Sverige som ett rätt lustigt land att leva i. Och det är ju alltid något…

Andra bloggar om: , , , , , och annat intressant

Inga kommentarer: