söndag, juli 29, 2007

Politiskt ludd löser inte regeringens problem

Ibland säger man att det intressantaste med en text är vad som skrivs mellan raderna. I dagens moderata försvarsartikel på SvD Brännpunkt får man väl snarare säga att det intressantaste är det som ströks. För som bekant är de tre riksdagsledamöternas alster idag en nedbantad kompromiss, där vad som enligt uppgift var en ”mild kritik” av finansminister Borg helt sonika – efter påtryckningar – togs bort.

Och kvar är en artikel som är föredömligt kort men som inte säger någonting. Alls, faktiskt. Moderaterna har alltid varit bra på försvarspolitik och det borde vi fortsätta vara. Typ. När PJ Anders Linder på SvD:s ledarblogg desperat försöker hitta någon typ av mening i den fäster han vikten vid det ”välkomna principiella beskedet” att det är ”[f]örsvarsbehovet som ska bestämma försvarsbudgeten, inte tvärtom.”

Meningslöst ludd kommer dock inte ta regeringen ur den kris finansministerns utspel i Almedalen försatt den i. Situationen är allvarligare än så, vilket jag skrev om igår (Vem avgår – Odenberg eller Anders Borg.) Om finansministern tvingas backa från sina besparingsplaner kommer han att tappa den sista unsen auktoritet, och det är mycket tveksamt om han kommer att kunna fortsätta fungera på sin post. Det är det stora dramat här. Och det gör morgonens nedbantade debattartikel noll och intet för att skyla över.

Andra bloggar om: , , , , , , , och annat intressant.

1 kommentar:

greken sa...

tja, utan att vara sosse o parti politiskt bunden måste jag säga att jag finner det du skriver intressant....
jag visste från första början att en moderat ledd politik inte skulle gynna mig som är knegare o det har jag ju redan fått känna på ekonomiskt....
sen att de systematiskt vill sälja ut o privatisera de tillgångar som sverige som nation har förvånar mig inte heller....
att vi har en försvarspolitik förvånar mig enormt däremot...och att vi finansierar stridande trupp i afghanistan o dyl strider i mina ögon mot neutraliteten. men den är kanske inte så noga med längre....
är väl kanske därför odelberg behöver deg mån tro?