tisdag, maj 06, 2008

De verkar ha roligt nästan jämt, i unghögern

Jag vill egentligen inte lägga mig i diskussionen om heilande folkpartisten i Uppsala (vill du läsa mer om den affären så kan du göra det här och här, i bloggosfären bland annat här, här eller här) . Men så läste jag en kommentar av ung-centerpartisten Karl Malmqvist och då kan jag liksom inte låta bli.
Malmqvist försöker dels tona ner det hela men sedan skriver han också: "Utan några kunskaper kring just det här fallet kan jag konstatera att jag själv, under CUF:s förbundsstämma, lyckades med prestationen att säga sieg heil en gång och göra en (karikatyrartad) hitlerhälsning inte mindre än tre gånger."
Och det är ju ett uttalande som onekligen sätter fantasin i rullning...
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,  och annat intressant

8 kommentarer:

Karl Malmqvist sa...

Utveckla gärna dina fantasier. Men för att undvika missförstånd vill jag bara tillägga att SH är en del av en hälsningsfras som jag hämtat från ett TV program (glömt vilket), som lyder: "Sieg Heil din jävla kommunisthora", och alltså är ett uttalat skämt. Det karikatyrartade viftandet med högerarmen användes som kritik MOT dumnationalism under diskussioner om huruvida vi i CUF särskilt ska främja svensk etanol och svenskproducerad mat, eller om vi oberoende av en varas ursprungsland ska främja det mest miljövänliga alternativet.

Hoppas att jag inte gjorde dig besviken;)

fredrik sa...

Var det i talarstolen? Det ger ju onekligen associationer till Bonderörelsens historia. LUF:aren kan ju åtminstone skylla på att det var sista april och att han förmodligen var full (det var ju sista april).

Calle Fridén sa...

Kan meddela att den sortens studentikosa armviftande bara kan missförstås. Lägg ner det där. Ett råd i all välmening. Det är en debatt du aldrig kan vinna Malmqvist

Karl Malmqvist sa...

Nej, självklart inte i talarstolen. Och du har antagligen rätt fridén...

Anonym sa...

hmm bonderörelsens historia - Den är inte så vacker nä, men det är inte heller den socialdemokratiska folkhemshistorien heller. Ultranationalism och protektionism skulle det benämnas idag.

fredrik sa...

När har arbetarrörelsen förespråkat protektionism?

Anonym sa...

Det skulle vara intressantare att läsa dina åsikter om det inte innefattade ständiga påhopp på andra partier. Försök att debattera utan att angripa andra, om du klarar det. Det vittnar om lite substans i politiken, men det kanske saknas?

Johan Sjölander sa...

Men Maria, du måste väl ändå hålla med om att KM:s interiör från CUF:s förbundsstämma var en smula fantasieggande? (Och om jag inte vore en sådan hyvens prick som jag är skulle jag nog kunna fortsätta raljera en smula över att försvarstalet gick ut på att gestikulerandet kombinerades med utsagor om "kommunisthoror" och dessutom ägnades åt att slå ner på politiska meningsmotståndare på CUF-stämman, men som sagt ÄR jag nu en hyvens prick så jag ställer mig ovanför slikt. Dessutom har Calle sagt allt som finns att säga här ovan ;-)

Och Fredrik; du har helt rätt. Alla som kan sin historia vet att socialdemokratin varit den ledande frihandelskraften i Sverige mot den konservativa och protektionistiska högern.

Att personer som kommenterar anonymt på denna blogg inte alltid har alla fakta klart för sig är dock tyvärr ingen fullständig ovanlighet... (även om jag faktiskt är glad över att de flesta som kommenterar oavsett vad de tycker i sak faktiskt brukar hålla en riktigt trevlig ton och komma med hyfsat genomtänkta invändningar och/eller medhåll).