onsdag, maj 07, 2008

Om Anders Lago, Nyamko Sabuni, hobbitar och araber

Ok, jag är inte helt säker att jag kommer att få ihop det här. Men jag försöker på det här sättet: När Mohamed Omar på sin blogg lanserar teorin att J.R.R. Tolkiens hobbitar (eller hober, som det hette när jag var ung) egentligen representerar araber känns det outsägligt mycket mer trovärdigt än när vår integrationsminister Nyamko Sabuni på Neo:s blogg går till frontalangrepp mot Södertäljes kommunalråd Anders Lago för att han inte vill ta sitt ansvar för invandringen
Dessutom är teorin att hobbitarna egentligen är araber i grunden sympatisk. Inte så mycket för vad den säger om araberna som folk, utan mer för att det visar att det finns en allmängiltighet i Tolkiens skrifter som en del läsare kanske inte riktigt ser bakom det uppenbart brittiska. Eller som Mohamed Omar själv uttrycker det:
"Det är nog fler muslimer än jag själv som i hobbitarnas gemytliga Fylke sett reminiscenser av en arabisk by någonstans i Levanten, Jemen eller Oman.
Grannsämjan, godmodigheten, den jordnära humorn och tacksamheten över vardagens små glädjeämnen - god mat, en lycklig familj och fred, ja, allt i hobbiternas tillvaro tycks överensstämma med livet och lynnet i de traditionella arabiska byarna."
Som gammal "tolkienist" kan jag inte annat än nicka uppskattande åt en sådan iakttagelse. 
När Sabuni däremot går till attack på Anders Lago (killen är alltså, för den som inte känner till det, kommunalråd i den kommun som tagit emot fler flyktingar från Irak än hela USA gjort) för att han bara gnäller och kräver saker av regeringen ... då är det allt annat än sympatiskt. Inte heller framstår det som särskilt smart. Vilken desperation hos den borgerliga regeringen som ligger bakom den typen av attacker vill jag inte ens spekulera i.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,  och annat intressant

4 kommentarer:

Christoffer Willenfort sa...

Med tanke på att tolkien NOGRANT klargorde att han INTE hadde allegorier i sina böcker, så är Mohamend Omar ute och cyklar.

(se förordet till andra utgåvan av ringtrilogin för tolkiens egna ord om saker och ting.)


/C- tolkien fan.

Anonym sa...

Å andra sidan är man väl, Christoffer, ändå fri att göra sin egen tolkientolkning?

Min morbror Helmer hade i alla fall hår på fötterna och gillade svamp. Därför tror jag hobbitar kommer från Ångermanland. Om Muhamed Omar ens har hår på fötterna vet jag inte.

A-K Roth

fredrik sa...

Jag har alltid misstänkt att Fylke är Tolkiens allegori för Orange Free State i Södra Afrika där han föddes. Hotad av vildar och mäktiga imperier.

Johan Sjölander sa...

Nej, jag tror nog inte heller att Mohamed Omar har rätt. (Däremot har han MER rätt än Nyamko Sabuni men det innebär inte särskilt mycket.) Men jag tycker att hans lilla teori är väldigt sympatiskt eftersom den visar att Fredriks tolkning här ovan inte är den enda tänkbara.

Sedan vet jag att Tolkien själv tog kraftigt avstånd från alla försök att tolka in hans skrifter i någon sorts modern politisk kontext. Själv tycker jag dock att det tydliga anti-modernistiska draget är väldigt tydligt; vad är Fylke annat än en för-industriell utopi och är det inte talande att det är maskinerna som gör intåg när mörkret tar över? Vilket kanske även det kan förklara Mohamed Omars (som ju trots allt kallar sig självför konservativ) lilla reflektion.