måndag, januari 02, 2006

Är det bara jag som tror på trängselavgifterna?

Imorgon inleds försöket med trängselskatt/miljöavgifter i Stockholm. Redan innan försöket påbörjats har inte minst moderaterna slagit på stora kampanjtrumman med radioreklam och massproducerande insändare. För Stockholmarnas skull är det bara att hoppas att de misslyckas i sitt kampanjande. Stockholm behöver nämligen en lösning på de stora infrastrukturproblemen, inte ytterligare låsningar. Och, säga vad man vill, miljöavgifter är en sådan lösning.

Stockholm har tre stora problem som ett ”ja” i folkomröstningen i höst skulle lösa. Det handlar om trängseln, miljön och kollektivtrafiken.

Jag förstår inte hur någon kan strunta i att vi har en ohållbar trängsel på Stockholms gator under rusningstrafiken. Dessa problem kräver en lösning, och de kräver en lösning nu. Inte abstrakta löften om eventuella nya vägar som kan stå färdig om tio år tidigast. Jag är visserligen ingen bilist. Men när jag ser köerna, när jag pratar med människor som tvingas jobba i den miljön … för att inte tala om alla de samhällsekonomiska värden som går förlorade. Köerna måste bort. Trängselskatten är det enda förslag jag har sett som kan få det jobbet gjort.

Det andra problemet är miljön. Här har avgifterna redan gjort en stor positiv effekt, redan innan de trätt i kraft. Försäljningen av miljöbilar går nämligen lysande. En nödvändig omställning – och svensk ekonomi med, för den delen – har fått sig en välbehövlig putt. Om försöket sedan lyckas med att minska bilismen i stort så har vi gjort en stor insats för miljön. Både i det lilla (trängsel, buller, partiklar i luften) och det stora (växthuseffekt, koldioxidutsläpp) perspektivet.

Men det viktigaste argumentet, och det som verkligen får mig att hoppas på att försöket slår väl ut, är kollektivtrafiken. Om det blir ett ja, har vi en stadig intäkt till Stockholms kollektivtrafik inför framtiden. En intäkt som gudarna ska veta kan behövas. SL behöver mer pengar, och vare sig avgiftshöjningar eller kraftiga skattehöjningar räcker till eller är särskilt framkomliga vägar. Trängselvagifterna är det. Låt de bilister som vill åka i rusningstrafiken göra det utan att behöva sitta fast i köer, och använd den avgift de betalar för att få göra det till att förbättra kollektivtrafiken för oss andra. Det är både rättvist, smart och framtidsinriktat.

Imorgon börjar det. Jag håller tummarna för att det ska bli bra, och för att Stockholmarna ska rösta ”ja” i september. Någon form av miljöavgifter är en nödvändig del i en helhetslösning för Stockholms framtida trafiksituation – att hävda annat är att blunda för det uppenbara.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Nej, vi är i alla fall två!! :)

Jag tycker trängselavgifterna är ett helt rätt tänk. Det finns inga riktigt bra argument, ur lite större perspektiv, som talar för att det är ett dåligt förslag.

Vissa enskilda kommer naturligtvis att påverkas negativt, men så är det ju i en demokrati..

http://davlid.webblogg.se

Johan Sjölander sa...

Känns skönt. Med den här takten kommer vi att vara, jag vet inte, hur många som helst när det gäller i september.

Anonym sa...

Jag ställer in mig i ledet också. Jag ser fram emot försöket och tycker det ska bli spännande och se vilka effekter det får för stockholmstrafiken.

Anonym sa...

Jag håller med dig om att trängselavgifter som princip kan vara en väg att gå för att förbättra trafiksituationen i Stockholm. Hade inte genomförandet varit en sån fullständig katastrof så hade jag nog varit positiv till det hela. Men som det nu ser ut så förstår jag inte hur man över huvudtaget kan vara för den förslagna lösningen.

Johan Sjölander sa...

tb: Vi får väl se hur det går med de praktiska delarna när försöket nu kommer igång. Jag tycker nog det är lite tidigt att döma ut någonting som inte ens har börjat. Sedan tror jag att när det kommer till folkomröstningen kommer det i stor utsträckning vara just principen vi röstar om - ett nej kommer innebära nej till miljöavgifter inom överskådlig framtid.

Anders: välkommen i klubben. Snart kan vi bilda en förening...