torsdag, februari 26, 2009

Thomas Hartman säger det hela

Palme, Erlander och nu Mona Sahlin. Alla har de hånats och häcklats på ett personligt plan från högern. Thomas Hartman går på sin blogg igenom fenomenet och landar i en slutsats som jag tycker är värd att sprida:

"Högern avskyr sossar som inte har rätt bakgrund och högern avskyr sossar som inte är intellektuella. Men högern avskyr också sossar som har “rätt” bakgrund eller är intellektuella.

Kort och gott. Högern ogillar sossar."

skriver Hartman. Och ärligt talat. Vad finns egentligen mer att säga?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , och annat intressant



4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, ibland blir jag så förvånad varför vi låter borgerliga åsiktsmaskiner störa våra processer. Har dom inte fullt upp med att älska sin ödmjuka utrikesminister?

För övrigt tack för ett vänligt inlägg.

Guds frid.

Thomas

Anonym sa...

Hm, det var ju tänkvärt. Men det går åt båda hållen. Jag har sett det! Visst raljeras det och skrivs en del dumheter till höger om vänstern. Och säkert är det så till vänster om högern, vilka det nu är som är högern. Och den "ödmjuke" utrikesministern är ödmjuk bara i våra drömmar. :) Men vem annan än Tage Erlander var ödmjuk inom partiet?

A-K Roth

Johan Ingerö sa...

Njae, Hartman förenklar ganska rejält.

Erlander kan jag inte säga så mycket om. Jag har ingen direkt relation till den tidens debatt. Men i den mån Olof Palme var illa omtyckt så hängde det väl samman med att han var extremt konfrontativ och arrogant. Jag skulle säga att han och Thatcher på många sätt var varandras spegelbilder. De var båda stridslystna samtidigt som de i regel var överlägsna sina motståndare ur såväl retorisk som intellektuell synvinkel. Kritiken mot dem båda var dessutom rätt snarlik.

Sahlin kritiseras på helt andra grunder, och exempelvis min kritik mot henne skiljer sig faktiskt inte nämnvärt från vad Göran Persson, Willy Bergström och Enn Kokk har sagt. Är de också illasinnade högermän?

Däremot har både jag och svenskans ledarsida, som Hartman nämner, uttryckt stor respekt för Urban Ahlin, trots att ingen av oss håller med honom i sakfrågorna.

Jag skulle personligen inte tycka att det vore en katastrof med en Ahlin-ledd regering. Däremot är jag övertygad om att Sahlin inte är gjord av statsministervirke.

Anonym sa...

Bra skrivet. Är sosseledaren konfrontativ är han för arrogant (jämför GPersson) är han eftertänksam är han trött (Jämför GPersson).

Högern har inget med sossarnas partiledare att göra de kan fundera över Bildt, Schlingmann, Borg, Björck, Reinfeldt istället.

/T