måndag, augusti 02, 2010

Kränkta medelålders högermän

Göran Skyttes krönika i dagens SvD skulle med några små justeringar mycket väl kunna vara en mediekritisk text från säg Bang eller Arena eller annan valfri progressiv tidskrift. En rätt dålig sådan, förvisso, men ändå. Greppet att genom en lite anekdotisk mix av populärkulturella och politiska referenser måla upp en bild av ett strukturellt förtryck riktat mot en minoritet eller annan grupp människor känns onekligen igen. Den politiska strategin att framställa sig själv och sina gelikar som offer är ingenting som den politiska vänstern har monopol på.

Offer i det här fallet – som så ofta hos Göran Skytte – är delar av svensk kristenhet. Skytte visar i den aktuella krönikan upp en djup intellektuell ohederlighet eftersom han medvetet väljer att bortse från vad hela kontroversen runt “bevara äktenskapet”-kampanjen som han bygger sitt resonemang på egentligen handlade om: nämligen det faktum att vad äktenskapet skulle bevaras mot var homosexuella par. Det som alltså hela tiden var en politisk diskussion rörande homosexuellas rättigheter försöker Skytte få till att handla om fördomar gentemot kristna.

Det är det här som är lite läskigt med offer-retoriken som politisk strategi. Rätten att uttrycka sin mening förväxlas med rätten att oemotsagt säga sin mening. Kritik blir till kränkningar. Att tycka annorlunda än den “tysta majoritet” som utgör “verklighetens folk” blir till att utöva förtryck. Den logiska slutpunkten på resonemanget blir nämligen oundvikligen tystnaden. Att vara tyst blir det enda sättet att inte förtrycka, att inte kränka. Antingen det eller anpassningen.

Under hela min politiska uppväxt har den politiska högern i huvudsak varit liberalt eller till och med nyliberalt orienterad. Den tiden är över. Dagens höger hämtar sin energi ur ett mer konservativt tankegods – och det är en trend jag är helt säker på att vi kommer att få se fortsätta.

Jag är inte alls säker på att jag tycker om det.
  och annat intressant

4 kommentarer:

Anders Nilsson sa...

Snyggt skrivet. Jag tänker att det på något paradoxalt sätt pågår en strid inom högern mellan en mera opportun "vänster" med Anders Borg i spetsen och en ganska mörk, ofta kristen höger typ Skytte, där paradoxen är att "vänstern" är den som ger "högern" manöverutrymme och en fristat i staten.

LP sa...

Jag håller med dig i din kommentar till Skytte trots att du är socialdemokrat.
Särskilt att vrida saken 180 grader och jämföra med offervänstern, är ett väldigt avslöjande grepp.

Britta Sethson sa...

Göran Skytte är bara pinsam. Jag har hört berättas hur han försökte föra en politisk diskussion på en MLK (marxist leninistiska kommmunisterna) - kongress där han tydligen var ombud. På något märkligt sätt fick en gråsten vara central i argumentationen. Ingen begrep nått.

Precis som nu när karln ska försöka vara intellektuell.

Anonym sa...

Det är inte konstigt att Skytte anser kristna vara offret då de påstås i artikeln, debatten kring bevara äktenskapet och beck-filmen, vara HBT-hatare och samhällsfarliga. Det är ju rent löjligt att inte kalla det för offer. Det är ren lögn att kristna är en samhällsfara. Har du sett någon farlig kristen? Tycker du att det är farligt att vara kristen? Är det ett "opium" för folket? Jag tror inte det. De kristna jag känner är de mest ödmjuka människor jag vet. De påstår att de har en sanning, Gud finns och Jesus är han son. Men ingen av de jag känner tvingar MIG att acceptera deras sanning. Men jag respekterar och högaktar dom!