fredag, november 18, 2005

Kulturtips ett, två, tre (och så kanske fyra)

Har storkonsumerat kultur på sista tiden. Några tips ur högen:

Thåströms nya. Sveriges utan tvekan största rockstjärna kommer hem till Rågsved och Skebokvarnsvägen. Skivan är det bästa jag hört på mycket länge. Alla som någonsin skrålat med i ”we´re only in it for the drugs” (det finns inget att göra i den här trista förorten, det finns ingenting här för oss, nä ursäkta nu överdrev jag litegrann, vi kan knarka supa och slåss) måste köpa. Avskalat, personligt, Thåströms röst … det här är större än Springsteen.

Göran Sonnevis diktsamling ”Oceanen”. Märkligt, samtida, närvarande. Jag nämnde tidigare att jag gått runt med ”det omöjliga” utan att riktigt kunna släppa taget. Oceanen känns lika mäktig. Jag har bara börjat skummat ytan på detta omfattande verk (419 sidor omtumlande poesi) – men har redan hunnit fascineras av alla bottnar, all klokskap, insikt, alla fantastiskt vackra formuleringar. Sveriges största nu levande poet? Just nu skulle jag helt klart kunna skriva under på det.

Aerial av/med Kate Bush. Har alltid varit svag för denna mystiska sångerska/artist. På Aeriel lever hon upp till mina högt ställda förväntningar. Och det är coolt att göra en låt som heter pi och vars refräng går ut på att rada upp just … pi (3,1415 etc. etc. ni vet). Det här är väldigt, väldigt vackert. Allt från musik till skivkonvolut.

Ja. Och så började Riket igen idag. På SVT. Med Stefan Sauk i 1600-tals miljö. Mer naket och extremt än förra gången. Det kan ni ju följa om ni vill. Men det är egentligen inget tips.

2 kommentarer:

Pennskaftet sa...

Inga dåliga tips! Tar dig verkligen på orden och shoppar Thåströms skiva.

Själv läser jag en diktsamling av Yeats nu. Inte så modernt, men väldigt bra. Kan också rekomenderas.

Såg Riket i fredags och ville inget hellre än att ge den jäkla härskare en fet käftsmäll. Tänk att dokusåpor kan engagera så mycket...

Johan Sjölander sa...

Jo. Han var inte bara sympatisk, han härskaren. Påminde om någon, kan bara inte komma på vem...