torsdag, februari 21, 2008

Dags för ett föräldrauppror?

Igår var Fredrik Reinfeldt på förskola i Dalarna och pratade om hur viktigt det är med mindre barngrupper. Idag kan vi läsa i tidningen om hur barngruppernas storlek i Stockholm har ökat drastiskt sedan Reinfeldts partikamrater tog över styret i stadshuset. Är det någon mer än jag som tycker att det hela luktar fisk?

Jag vet själv hur mycket socialdemokratiska politiker i kommunen slet sitt hår för att pressa ner barngruppernas storlek under förra mandatperioden. Och jag vet själv hur viktigt detta var för stadens småbarnsföräldrar. Men nu verkar det vara ändring på detta (och nej, jag tror inte att det är för att just jag har blivit dagispappa, egentligen).

Vi kan fortfarande vara ruggigt stolta över den svenska förskolan (och jag är hiskeligt nöjd med mitt dagis). Men det duger inte med ansvariga politiker som låter utvecklingen rasa iväg åt fel håll. Dags att säga ifrån.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , och annat intressant

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nu första halvåret 2008 ökar storleken på barngrupperna i förskolorna i Bromma igen, där jag är verksam. Det är en tillfällig åtgärd heter det. Får verkligen hoppas det.

Borgarna har ändrat ett ska till ett bör. Det vill säga de har ändrat i verksamhetsplanen, det heter numera att ”barngrupperna inte bör vara större än xx antal barn”. I stället för att ”barngrupperna inte ska vara större än xx antal barn”, som vi i (s) hade i vår verksamhetsplan.

En inte så liten skillnad ute i verksamheterna kan det visa sig. Vi får hålla ögonen på detta. Den goda kvalitén i våra förskolor är hotat. Avknoppningar och vårdnadsbidrag bidrar till sämre verksamhet.

Reinfeldt är ute och fiskar och säger sig föra än annan politik än samtliga av hans moderata partikollegor i kommunerna gör. Detta är falskt som vatten.

ulf sa...

Det var mycket obehagligt att se Kristina-Axen Ohlin stå och ljuga i TV idag när hon hävdade att det inte förekom några nerskärningar.