onsdag, februari 08, 2006

Fett är gott och nyttigt. Eller?

Dagens stora nyhet handlar inte om konflikten i mellanöstern, KU-förhören eller ens världssvälten. Det handlar om fett. Både svenskan och DN slår på stort med ny amerikansk forskning som, låt oss säga, ”nyanserar” bilden av fett som farligt och ohälsosamt.

Nu är det ju inte så bra som man kan tro. De nya rönen ger inte frikort att vräka i sig semlor, goda ostar och potatischips. Snarare säger de oss att olivolja är bättre än margarin. Och det var kanske inte enorm överraskning.

Igår bjöd en kollega på helt suveräna minisemlor på jobbet, för övrigt. De var fantastiskt goda, och fick mig att må bra. Och det var innan de nya forskningsrönen.

7 kommentarer:

Dag sa...

Själv tänker jag äta en blodig köttbit och sptesa den med bearneaisesås och Pommes frittes. Livet leker!

Dag sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Detta var en välkommen nyhet! Att det inte är fett som så man ska akta sig för utan olika fettsorter. Trans fats är definitivt ute. Hydrogenated fats=margarin är inte bra. Jag bakar sean flera år med riktigt smör och lagar mat med olivolja, rapsolja eller jordnötsolja beroende på recept och hur hög temperatur oljan måste tåla för att inte brännas. Wokkning i peanut oil alltså. Vill man ha lite smörsmak kan man bland smör och olja så att bränntemperaturen höjs.

En lättnad för cancerpatienter också att inte få höra att de vållat sin egen sjukdom genom att äta fett. Detta var nytt för mig när det kom i nyheterna häromdan i USA. Man har hört detta om cancer och fett så länge.

Det är ju en del av ens liv och kultur att få lite gott och vissa smakämnen kommer ju inte till sin rätt utan lite smör, eller. Men det gäller att ha lite balans.

Hursom helst har du inspirerat mig att sätta igång ett semlebak vad det lider.

Johan Sjölander sa...

"Hursom helst har du inspirerat mig att sätta igång ett semlebak vad det lider."

Härligt! Och så finns det de som säger att bloggande inte kan göra skillnad...

Anonym sa...

Visst gör bloggande skillnad. Skillnad på min vikt! :) Mina semlor är urgröpta med mycket äkta mandelmassa, inte bara en liten fyrkantig bit, och så vispgrädde förstås. Men mandel ska ju var mycket nyttigt, så man kan lura sig att tro att semlan är nyttig. Och om en semla är nyttig så är väl fem semlor ännu nyttigare?

Johan Sjölander sa...

"Och om en semla är nyttig så är väl fem semlor ännu nyttigare?"

För att inte tala om godare. Åh så mycket godare...

Anonym sa...

You are a man with much taste!