tisdag, februari 07, 2006

Saker jag skulle ha skrivit om (om jag varit i Sverige)

Vad kan inte hända under två veckor. Några saker jag säkert hade kommenterat under den tid jag varit borta är;

- Jyllandspostens Muhammed-karikatyrer, och reaktionerna på dem. Så klart. En världsnyhet som nådde även mig på andra sidan jorden. Och jag kommer säkert att få anledning att återkomma. Hittills tycks det som om ”hökarna” på bägge sidor (ursäkta uttrycket) har tagit hem spelet.

- Anna Sjödin på krogen. Måste erkänna att jag - tyvärr - inte har någon större tilltro till Stockholms dörrvaktsmannakår. Har sett och hört lite för mycket för att kunna ha det, och även om många gör ett utmärkt jobb verkar det finnas lite för mycket rötägg. Låt mig gissa att rättegången kommer att bli något av en medial kioskvältare, och personligen hoppas jag att den också kommer leda till en ordentlig diskussion om hur det egentligen ser ut i Stockholms nattliv.

- Valet i Palestina. Hamas sopade banan med oppositionen. Vad som händer nu är bokstavligt talat livsavgörande för både regionen och världen.

- Partiledardebatt i radion mellan Reinfeldt och Persson. Verkade rätt kul. Personligen gläds jag åt att GP verkar peppad.

- Bush och oljeberoendet. Kul insikt (att vi måste använda mindre olja), lite trist motivation (rent maktpolitisk), och ännu tristare recept (mer kärnkraft).

- Det svenska samhällsklimatet. Sverige verkar stå och väga mellan en höger och en vänstervåg, samtidigt. Å ena sidan är det tufft att ”säga som det är” (vilket då ofta betyder att lufta högervridna fördomar eller slå på svaga grupper), å andra sidan verkar det finnas starka motkrafter. Och vartåt detta leder blir jag bara inte klok på.

- och säkert en massa annat.

Men, men. Nu var jag inte hemma, så det blev inget. Lite synd, tycker själv att det skulle kunna blivt ett gäng bra inlägg...

Inga kommentarer: