Hade i förmiddags en kontakt med min lokala vårdcentral i Hässelby gård. Halv nio ringde jag och ville beställa tid. Jag möttes (direkt, ingen väntan alls) av en telefonsvarare som sa att de skulle återkomma klockan tio i nio. Tio minuter i nio (exakt, jag klockade) ringde en vänlig kvinna upp. Jag beskrev mina problem, och fick en tid kvart över tio. Halv tolv hade jag besökt läkare, fått en diagnos, hämtat ut några recept på apoteket och var på väg hem igen.
Jag vet inte. Men jag tycker det fungerade bra. Såg att även BBC plussar för den svenska sjukvården på sin hemsida. Jag är inte den som tror på att måla saker i rosenrött, men en viss nyansering av debatten om vår offentliga sjukvård vore kanske på sin plats. Nä, förlåt, jag glömde. Utan ett rejält mått av svartmålning skulle knappast högern ha någonting att göra politik av. Och det vore väl för trist…
4 kommentarer:
Jag håller helt med! När jag ringer min vårdcentral - som mest har varit för min sons räkning - så går det lika fort. Jag tror inget blir bättre av svartmålning - möjligt känner man sig lite bättre själv. Men så är det med det mesta - det fungerar och det är ointressant att skriva om. Därför skriver tidningarna bara när det inte fungerar... Vilket får till följd att människor TROR att allt är raserat. Jag ser bara hur påverkade människor är av vår lokaltidnings skriverier om Rissne. Människor tror att det begås fler brott i Rissne än i Centrala Sundbyberg. Det beror ju på att tidningen bara skriver om när brott begåtts i Rissne... Koppla det till sjukvården - tidningarna skriver om när människor inte kommer fram och inte får den vård de behöver (vilket de självklart ska skriva om) - men det gör att folk tror att det alltid är så. I Sundbyberg görs undersökningar hos brukare om hur de upplever hemtjänsten - idel beröm och nöjdhet. Men anhöriga och de som inte brukar hemtjänsten är inte nöjda...?
Har också bara positiva erfarenheter av sjukvården som jag och min familj har varit i kontakt med flera gånger.
Mina erfarenheter är av vår Vårdecntral är inte lika positiva. Brukar vara ungefär såhär: Ringer när telefonslussen öppnar, upptaget, ringer var femte minut i en halvtimme, kommer till slut in i telefonkön, när man väl kommer fram är alla bokningsbara tider för dagen slut. Nu är ju inte Vårdecentralen i Högdalen offentligt driven, men dock finansierad och upphandlad av landstingen.
Däremot har jag bara positiva erfarenheter av "när det verkligen gäller". När jag låg i förlossningsrummet på SöS med verkar och två tjejer i magen såkonstaterade dom att Klaras hjärtljud skönk. Det var sedan 13 minuter mellan att en läkare beslutade om akut kejsarsnitt och att båda barnen var ute. Till det krävdes massor med folk: arkospersonal, kirurger, två barnmorskor och två barnläkare som kolla dom när de kom ut. Helt fantastiskt, och helt gratis.
Hmmm .... jag kan inte alls hålla med vad gäller vårdcentraler, ett ämne som ofta diskuteras på fikarasterna på jobbet. Jättekul med en vårdcentral som bara tar emot samtal under 30 min varje dag (oftast kl 08;30-09:00) där det tutar upptaget tills telefontiden är slut och man möts av en telefonsvarare som meddelar att "våra telefontider är ....". När man väl fått en tid någon vecka senare (efter att ha bänkat sig i vårdcentralens väntrum tills någon tyckt att det var värt att offra någon läkares tid på att bli av med en) så får man träffa en stressad AT-läkare som frenetiskt bläddrar i någon medicinsk bok för att försöka hitta någon åkomma som kan tänkas passa. Efter en kvart ger han upp och säger att det nog är bäst att jag bokar in en ny tid hos en av hans mer kvalificerade kollegor .... ytterliggare en veckas väntetid. *suck*
Däremot vill jag ge en guldstjärna till de närakuter och akutvårdsmottagningar som finns i länet där jag och många andra alltid får snabb och proffsig hjälp.
Skicka en kommentar