måndag, maj 14, 2007

Är The Worrying Kind ett plagiat?

Ser (via kulturbloggen) att David Bowies hemsida har uppmärksammat The Arks ”The Worrying kind”. Och alla vi som kan vår Bowie har ju noterat de uppenbara flirtarna, i exempelvis formuleringar som ”just a mortal with potential of a superman”.

Men något plagiat är det nu verkligen inte fråga om. Något som både jag och Bowie lyckligtvis verkar vara överens om. Själv tycker jag nämligen att de uppenbara referenserna snarare är att betrakta som en hyllning till den verkliga mästaren.

En modig sådan, dessutom. För att sätta sig själv i jämförelse med en platta som ”Hunky Dory” kräver en hel del. Tycker inte minst jag, som under en period av mitt liv faktiskt inte kunde somna utan att ha lyssnat igenom åtminstone a-sidan på det makalösa mästerverket…

Andra bloggar om: , , , , , , och annat intressant

4 kommentarer:

Knegarn sa...

textflirt med the who finns i new pollution från prayer for the weekend:

Sickness will kindly talk to the mind when the mind can't take it anymore
put on your amazing leotard and learn all you should know

Jämför det med Amazing journey från Tommy (1969:

Sickness will surely take the mind
Where minds can't usually go.
Come on the amazing journey
And learn all you should know.

På resten av plattan snor de musik från Monkees, Boney M, musicalen Grease etc etc etc. Jag bryr mej inte, jag gillar the ark!

Fredrich Legnemark sa...

It's a God awful small affair, To the girl with the mousey hair

Anonym sa...

Plagiat är det allt, men snarare av detta:

http://www.youtube.com/watch?v=tr6H1a7YUac

Njut av introt och början på refrängen så kan jag lova att det blir svårt att nynna The Worrying Kind efteråt.

Fast å andra sidan, visa mig den låt där man inte kan hitta referenser eller liknelser med andra låtar, och jag ska visa dig en riktigt dålig låt. =)

CV sa...

Nu tycker jag i och för sig att webmastern på David Bowies hemsida var rätt snäll ändå, han verkade tycka det var ok med det som kopierats.
RS
kulturbloggen.com