Visst är det en storm i ett vattenglas, en kultursidesfight av gammalt klassiskt manér. Men jag tänkte ändå försöka mig på att skissa ner några betraktelser över senaste veckornas stora händelse i åtminstone delar av bloggosfären – envigen mellan författaren Johan Norberg och DN:s kultursidor.
Bakgrunden, för den som inte känner till densamma: Andreas Malm skriver i DN-kultur en artikel om den växande europeiska islamofobin (läs hela här). Som exempel på denna tar han upp författaren Bruce Bawer och hans ”While Europe Slept". I texten nämns också högerliberalen Johan Norberg. ”Av Johan Norberg - en av de svenska debattörer som Bruce Bawer anger som sina kunskapskällor, vid sidan om Dilsa Demirbag-Sten och Mauricio Rojas - har han lärt sig att Sverige visserligen inte är en enpartistat, men väl en "enidéstat" där kryperi för islam regerar” skriver Malm.
Detta får naturligtvis de nämnda att rasa (åtminstone Norberg och Demirbag-Sten). Visst citeras vi i boken, ”men de citaten har inget att göra med Malms påståenden” skriver de i en replik. Malm svarar i sin tur med att i sin tur skriva att ”[o]m någon gav ut en bästsäljare om att muslimerna tar makten över Europa och förvandlar kontinenten till ett inferno, och tog mina texter till intäkt för att denna process är värst i Sverige, skulle jag bli förfärad. Jag skulle ta skarpast möjliga avstånd från ett sådant verk. Norberg och Demirbag-Sten tycks dock inte ett dugg bekymrade över att Bawer svärtat ned deras rykte. I stället är de arga på mig för att jag berättat det.”
Parallellt med detta blåser det upp till närmast orkanstyrka i delar av bloggosfären. Måltavlan förskjuts snart från Malm till DN-kultur och dess chefredaktör Maria Schottenius. Inläggen spänner över lyriska betraktelser över Johan Norbergs storhet (som det här) till allmän ovilja mot DN-kultur (som det här).
Vad kan man då säga? Till och börja med har Norberg på ett plan naturligtvis rätt. Malms citering är om man ska uttrycka sig välvilligt slarvig, rent av ohederlig om man vill vara mera rak. Den är dessutom onödig och – jag återkommer till detta – därför också kontraproduktiv.
Norbergs reaktion är därför fullt begriplig. Samtidigt kan jag inte låta bli att imponeras över med vilken kraft och (faktiskt) skicklighet han låter sig ikläddas rollen av det missförstådda och motarbetade geniet. Dramaturgin är för att använda ett slitet begrepp utsökt, med hjälten/offret/martyren å ena sidan och den onda gråa kulturelitsmaffian – symboliserad av Maria Schottenius – å den andra.
Vad som fullkomligt drunknar i stormen är naturligtvis den fråga som för sammanhanget måste anses vara den mest relevanta: vilka är egentligen beröringspunkterna mellan Johan Norbergs tankar om ”enidéstaten” och Bawers islamofobi? Skulden för detta får som jag sagt mestadels tillskrivas Malm som försöker antyda ett direkt samband som faktiskt inte finns där, istället för att göra en mer gedigen analys.
Att det finns beröringspunkter mellan Bawers idévärld och den svenska högerns är nämligen rätt uppenbart. Vi kan exempelvis se att en sådan som SvD:s Per Gudmundsson tidigare med gillande uppmärksammat Bawer.
I ett blogginlägg från 2006 tar han avstånd från de rent islamofoba dragen – ska understrykas – men han citerar ändå långa stycken med gillande och tycker att det finns ” stora delar i artikeln [som handlar om svensk demokratisyn och svensk offentlig debatt, min anm] som är väl värda att ta till sig”. I texten som citeras beskriv Sverige som ett samhälle där "the people are fed by their political, press, and intellectual establishment an unvarying diet of propaganda promoting the socialist welfare state, demonizing Israel, and whitewashing Islam".
Det kan nu vara så att Bawer helt enkelt är en stolle som snor saker från högerliberalerna för att de låter bra – lite på samma sätt som Sverigedemokraterna gärna klär sig i folkhemsretorik för att attrahera arbetarväljare. Därför citerar han Norberg, och därför blir han citerad av Gudmundsson. Det kan också vara så enkelt som att det är en fråga om ”fiendens fiende” – de två strömningarna förenas i kampen mot en gemensam fiende (den svenska socialdemokratin).
Eller så ligger det något djupare bakom. Svensson har i två blogginlägg (se här och här) belyst det faktum att de väljare som placerar sig längst till höger på den partipolitiska skalan i Sverige också är de mest intoleranta. Det är ett perspektiv. Ett annat är att det finns en i mitt tycke uppenbar koppling mellan viss liberal och viss islamofob retorik – vi kan se det i debatten om rondellhundarna, om Irakkriget, ja generellt i diskussionen om relationen mellan väst och den muslimska världen (vi kan för all del se det i diskussionen om mellanöstern också). Och vi kan se det i Gudmundssons Bawer-citat ovan, där "whitewashing" av Islam är en av de dödssynder det svenska (läs socialdemokratiska) samhället gjort sig skyldigt till.
Detta innebär inte att jag tycker att alla som kritiserar Islam är islamofober. Lika lite som jag menar att de som kritiserar den kristna kyrkan eller ens religion i allmänhet (med nödvändighet) hatar kristna. Men det finns beröringspunkter, gråzoner och folk som rör sig mellan positionerna.
Förhållandet mellan den liberala högern och islamofobin är därför värt att utreda närmare. Tyvärr är jag rädd att det inte är en sådan saklig diskussion Andreas Malms artikel kommer att leda till. I bästa fall finns det dock ett utrymme för att ta upp tråden när stormen i kuturvattenglaset blåst över för den här gången. Vi får hoppas på det.
Läs även andra bloggares åsikter om Andreas Malm, DN kultur, Johan Norberg, islamofobi, liberalism, Bruce Bawer och annat intressant
13 kommentarer:
Bättre :)
Intresssant att se att du håller med om att Malms citering är ett övertramp. Och att du inte riktigt heller klandrar Norberg för att utnyttja detta till fullo (annat vore väl dumt i hans ställe)
Jag kan hålla med om att det är lite hjältedyrkan av Norberg (som ju förvisso är duktig). Dock så är din kommentar kring detta betydligt mer klädsam i denna post än din förra då den nu är kringgärdad av analys. Din utläggning om sambandet med Bawer är intrssant.
Och vad vill jag ha sagt med detta? Ingenting egentligen, jag tycker bara det är fascinerande med retorik och tänkte att du kanske skulle uppskatta lite feedback.
Kanske om du låter håret växa kan du också få hjältestatus, Johan? Men jag tror egentligen inte att du har fått näsan ur led, blivit avundsjuk.
Själv kan jag inte bortse från att Andreas Malm är ett hezballhdyrkande tok som tom tidningen Arbetaren tvingades ta avstånd från, om jag inte missminner mig.
A-K
Jag kan inte se kopplingen mellan liberalism och islamofobi som du försöker göra. Du nämner rondellhundshistorien och diskussionen om Mellanöstern men utan att visa hur. Däremot kan man se svenska tidningars rädsla för att visa allt som kan reta islamiska fundamentalister medan samma skräck inte gäller att häckla andra religioner. Och att det i svensk kulturelit är fritt fram att kritisera USA och Israel men nästan helt tyst om förtryck i den muslimska världen kan inte heller du förneka.
"Svensson har i två blogginlägg (se här och här) belyst det faktum att de väljare som placerar sig längst till höger på den partipolitiska skalan i Sverige också är de mest intoleranta."
Nej. Undersökningen gjordes på skolelever som knappast har rösträtt. Denna typ av undersökningar tenderar också att få många provokativa svar av typen "Jag använder alla narkotikum som finns, varje dag" och är därför av diskutabelt värde.
Det går utmärkt väl att kolla upp vilka som röstade på SD eller ND om man vill hitta rasismen eller intoleransens hemvist.
Sjölander missar också att Malms påhopp inte är någon enstaka händelse, utan en av många tjuvnyp från DN Kulturs sida. Och dessa tjuvnyp har Norberg påtalat (som vanligt med femtielva källor) men DN Kultur ignorerat.
Gertkvist - men SOM-undersökningen visar samma bild: att moderata väljare är mest intoleranta, och att de mest toleranta väljarna finns till vänster om mitt parti. Tex.
När det gäller sd-väljare så vill jag minnas (från Holmberg) att dessa utmärks av att placera sig själva till höger, ett stort politikerförakt och en överrepresentation av arbetarklass. Om detta sedan är "rasismens hemvis" eller snarare "missnöjets hemvist" kan man sedan diskutera.
Det är tråkigt att uttrycket "islamofob" har fått en så negativ klang när det egentligen uttrycker en sund och befogad rädsla för en expansiv och till sin natur våldsam religös-politisk filosofi.
Jag hade önskat att det hade funnits fler "fascisto-fober" på 20 och 30-talet samt fler "kommunistofober" årtionden efter andra världskriget.
Det hade kanske kunnat påverka utvecklingen i en bättre riktning.
Bara så att det är helt klart - jag tycker liknelsen mellan Islam och trettiotalets fascism i kommentarern ovan är osaklig, fördomsfull och i den meningen också faktiskt farlig (eftersom den målar ut miljontals fredliga religiös som ett hot i klass med de tyska brunskjortorna). Däremot tror jag att den representerar tankeströmmar som finns där ute - även hos de som annars kallar sig "liberaler". Därför låter jag kommentaren stå kvar.
Till anonym, för övrigt. Läs Johan Norberg om Islam, så kanske du lär dig något.
Jag undrar om du inte gör ett misstag när du buntar ihop Gudmundsson med liberalismen. Min uppfattning har alltid varit att han snarare är konservativt lagd.
Att det skulle vara islamofobt att försvara yttrandefrihetsprincipen har jag svårt att se dock. Men visst framhäver många liberaler väst som ett föredöme, snarare än den muslimska världen som den ser ut idag. Men det borde du väl också skriva under på. Alltså inte ett föredöme generellt, för även liberalerna har ju som bekant yttrat viss kritik mot vårt eget samhälle. Men de idéströmningar som råder och har rådit (rått? :)) här i väst måste väl anses vara mer trivsamma överlag än de som råder i stora delar av den muslimska världen, tycker du inte?
Tomas - det är möjligt att bryggan mellan liberalismen och islamofobin heter konservativsm. Samtidigt är gränserna flytande - dagens "neokonservativa" är ju oftast väldigt "liberala" i ekonomiska frågor. Och båda grupperna ingår tillsammans i vad vi kallar "högern".
Och det är klart, om man som du knyter liberalalismen till västerlandet, så är det inte svårt att se grogrunden i det tankesättet för en islamofobi med liberala förtecken (då man är mot den "icke-liberala", "icke-västliga" Islam).
Har tittat igenom Johan N:s egna texter i ämnet, och kan väl konstatera att hans försvar går ut på ungefär att beslysa att han inte är islamofob (vilket han inte är). Däremot så saknar jag reflektioner på frågor som varför exempelvis Bawer då tycker att han är så intressant, och vilket - som jag skriver om - sambandet är mellan resonemanget om en "enidéstat" och islamofobin. Men det återkommer jag nog till i ett egen inlägg.
Samtidigt är gränserna flytande - dagens "neokonservativa" är ju oftast väldigt "liberala" i ekonomiska frågor. Och båda grupperna ingår tillsammans i vad vi kallar "högern".
Det är ungefär lika beskrivande som att säga att sossar och kp(r):are liknar varandra, eftersom de båda ibland talar i klasskampstermer och tillhör "vänstern"...
Sen kan man lika gärna säga att många liberaler är vad man kallar "fiskalt konservativa", dvs anser att staten skall ta in och betala ut så lite pengar som möjligt, lägga sig i den fria marknaden så lite som möjligt och inte ägna sig åt omfördelning i största allmänhet. I grunden går dock ganska tydliga linjer mellan liberalism och konservatism, även om det finns beröringspunkter och personer som svävar mellan de två ideologierna.
Men tillbaka till islamofobin. Jag själv uttalar mig sällan om islam, eftersom det är så förbaskat lätt att bli missuppfattad, jag har både muslimer och judar, kristna, hinduer och buddhister i min bekantskapskrets och har svårt att värdera någondera högre än någon annan -- det jag tycker är relevant är "fundamentalistofobi", eftersom det man skall vända sig mot är enögda fundamentalister i alla läger.
Johan: Jag var mer ute efter upplysningstraditionen och humanismen än någon specifik politisk åskådning som västliga idéströmningar. Sekulärt samhälle, kvinnans frigörelse och rösträtt, allmän rösträtt överlag, likhet inför lagen och sådant. Fast det är ju lätteligen förknippat med just liberalismen, även om säkert de flesta västerlänningar skriver under på att de är fina idéer, oavsett politiskt övertygelse.
Frågan är väl om Bawer verkligen tycker Norberg är så oerhört intressant. Vad jag förstått är han citerad väldigt kort vid två tillfällen i hela boken, varav det ena är ett rent ekonomiskt utlåtande. Nu börjar det väl ligga i Norbergs egna intresse att kolla upp vad Bawer drar för växlar på hans uttalande om att socialdemokratiska idéer dominerar i europa (vilket väl inte är så väldigt kontroversiellt egentligen), men då får vi nog vänta tills han har fått tillfälle att läsa boken också :-)
Att föra en debatt med den felaktiga förutsättningen att Bawer skulle vara islamofob leder lika fel som en debatt skulle göra som utgick från att jorden är platt.
"Bara så att det är helt klart - jag tycker liknelsen mellan islamofobi och den liberala högern i bloggen ovan är osaklig, fördomsfull och i den meningen också faktiskt farlig (eftersom den målar ut miljontals liberaler som ett hot i klass med de tyska brunskjortorna). Däremot tror jag att den representerar tankeströmmar som finns där ute - även hos de som annars kallar sig 'vänster'."
Hmm...ibland kan man uppnå en intressant effekt bara genom att byta några ord...
Skicka en kommentar