måndag, februari 11, 2008

Så ska man förstå statsminister Reinfeldt

Fredrik Reinfeldt är inte alltid helt enkel att förstå. I efterdyningarna av regeringens – visserligen välkomna – reträtt runt frågan att begränsa avtalsfriheten i syfte att värna ”arbetslinjen” kan det därför vara bra med lite tolkningshjälp.

När Reinfeldt exempelvis säger (i DN): ”För mig är det så här modern politik ser ut: man utformar ett förslag, man lyssnar in kritik, man hör att vissa förutsättningar förändras, och då anpassar man sig till det.”

Så betyder det: ”För mig är det så här jag för politik. Jag lägger ett idiotförslag som strider mot alla principer jag borde stå för och utan att ens kolla upp de mest elementära fakta. Sedan håller jag fast vid det in i det sista trots att ungefär alla som tänkas kan och några till förklarar att det är just ett idiotförslag. När jag slutligen så tvingas till en reträtt för att trycket helt enkelt blivit för stort så försöker jag göra politiska poänger på att jag är en fin kille som faktiskt är beredd att ta intryck och ändra mig.”

Citatet ur DN. Läs mer i tex SvD eller AB. Släng för allt i världen gärna ett öga på Göran Erikssons analys, också, den är faktiskt hyfsat begåvad.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , och annat intressant

3 kommentarer:

Anonym sa...

En annan intressant observation är att man i den förmoderna politiken - alltså pre-Reinfeldt - ofta utformade ett förslag först efter att ha samrått med berörda parter, och i alla händelser skickade det på en ordentlig remissrunda. Regeringen Reinfeldt har ju flera gånger tidigare haft så bråttom att genomföra radikala förändringar att man ersatt det väletablerade remissväsendet med "hearings" och dessutom helt struntat inte bara i ideologiska utan även viktiga praktiska och tekniska invändningar - i den mån de nu över huvud taget hunnit framföras...

Skillnaden den här gången var nog att det fanns tid och möjligheter att samla ett motstånd med både praktiska och brett accepterade ideologiska argument. Vi ska dock knappast räkna med att den här ödmjukheten blir en vana i frågor där alliansens riksdagsgrupper och de borgerliga ledarsidorna inte muttrar lika högljutt. Och vill det sig illa blir den läxa som Reinfeldt lär sig - den postmoderna politiken, alltså - att låta det gå ännu kortare tid från genomförande till riksdagsbeslut.

Anonym sa...

Reinfeldt gör det han lovade,men det gjorde inte Socialdemokratin.

Anonym sa...

Reinfeldt gör det han lovade: Misstänkliggör ALLA arbetslösa som lata snyltare som ska piskas och fortsätta piskas till underdåniga underbetalda pigjobb. Ingen ska kompetensutvecklas och utbildas tillbaka till arbeta utan DE PRIORITERAR (de i valet 2006 nedtonade) skattesänkningarnarna. Skattesänkningar som kommer höginkomstagare bättre till del.

Vad är trygghet? Jo lösdriveri enligt moderatpatrasket! Däremot

Då kan överklassen äntligen känna sig viktiga!

Sossarna har under Göran Perssons tid visat sig vara översittare, men inte av de gigantiska mått som hela det moderata propagandamaskineriet uppvisar. Översitteri och arrogans!!!!!