söndag, september 07, 2008

Äkta och oäkta kovändningar


Ni vet. Liv, jobb, familj. Jag har helt enkelt inte hunnit blogga särskilt mycket under den senaste veckan. Här kommer dock några korta reflektioner så här på söndagskvällen. Av någon anledningar handlar de mest om kovändningar:  

Den borgerliga majoriteten i Stockholms läns landsting erkänner ju nu att det system de satt i sjön (Vårdval Stockholm) drabbar socialt utsatta områden. Däremot vägrar de göra något åt saken. Som ABC-nytt visade i veckan: den sjukvårdspolitik de borgerliga partierna för inklusive de förändringar de ny föreslår bara fortsätter att öka klyftorna (se gärna hela inslaget för att få en rättvisande bild). Så det här får väl vara någon sorts halv kovändning - man erkänner att man har fel men vägrar ändå ändra på sig. 
Samtidigt - en bra grej på lite samma tema. Det verkar som om nu även de ledande borgerliga politikerna i landstinget har förstått den socialdemokratiska positionen. Catharina Elmsäter-Svärd (m) skriver på sin blogg att "Socialdemokraterna idag meddelar att de är positiva till att stockholmarna har valfrihet inom vården" och funderar om det "kanske tyder ... på att de släppt lite av det ideologiska motstånd som de tidigare uppvisat mot människors rätt att själva besluta om vissa saker i vardagen." Centerpartisten Gustav Andersson skriver i sin tur (under rubriken Socialdemokratisk reträtt) att "... det [är] både häpnadsväckande - och glädjande - att Socialdemokraterna nu vill ta Vårdvalet ett steg längre genom ett s.k. ACG-system (Adjusted Clinical Groups) som är ett ännu mer individbaserat ersättningssystem än vårdvalet."
Jag ska nu inte grotta ner mig i historieskrivningen (som är bisarr) utan bara nöja mig med att säga rätt så. Valfrihet, men inte Vårdval Stockholms orättvisa. Det är vad (s) tycker i frågan (har skrivit mycket om detta förr - även innan "kovändningen" btw - till exempel här). Och problemet med den borgerliga politiken är inte att den är för individanpassad - utan tvärtom, att den fortfarande inte tar hänsyn till att människor faktiskt är olika och därmed också har olika behov. Om det krävs en socialdemokratisk "kovändning" för att får borgare att förstå att det är det politiken handlar om så bjuder jag gärna på den saken. 
Och så en sista grej apropå kovändningar. Jag hade helt enkelt fel när jag häromdagen anklagade den borgerliga regeringen för detsamma. Den så kallade "satsningen" på KomVux regeringen slog sig för bröstet visade sig när plus och minus slogs ihop landa på ett minus på nästan två miljarder över mandatperioden - och då räknar jag inte in kostnadsökningarna (se mer om det här). Så jag får nog omformulera mig. "Bluff" är vad jag egentligen borde ha skrivit. 
För övrigt har jag också drabbats av USA-feber. Sitter och kollar YouTube -klipp och bloggar hela nätterna. Och så tror jag att något stort är på väg att hända inom arbetarrörelsen. Om det kommer att kräva någon kovändning eller inte är än så länge oklart. Men mer om det senare. På återseende. 
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,  och annat intressant

Inga kommentarer: