måndag, januari 22, 2007

Varför ska man blogga när alla briljanta inlägg redan är skrivna?

Hur kul är det att lägga manken till och anstränga sig för att fylla nätet med begåvade funderingar när allt kul redan är gjort? Som idag, när Magnus gör en alldeles förtjusande liten nedbrytning av vad den dramatiska väljarflykten från den borgerliga regeringen innebär i praktiken;

”3352 väljare om dagen, 140 väljare i timmen, eller drygt 2 väljare i minuten har den borgerliga Alliansen tappat sedan makttillträdet. Det är verkligheten bakom SIFO:s väljarbarometer från gårdagen.”

skriver Magnus på sin blogg. Och jag vet inte om några enskilda statsråd kommer att få avgå den här gången. Men nog är det värt att reflektera över. Och kanske grämas en smula också, över att det inte var du som kom på idén…

Andra bloggar om: , , , och annat intressant.

10 kommentarer:

magnus sa...

Väljare om dagen som flytt alliansen.

Låter inte studentikost, utan mellanstadie-mässigt.

Intressant var det väl inte att Skop vekorna innan presneterade en opinionsundersökning på samma underlag men där de borgerliga ledde med någon procent? Nej, den undersökningen slogs ju aldrig upp av de stora medierna, det är sant! Den var ju därför ointressant... Logik a'la ...lekis?

Ja, tänk att allt inte-lektuellt redan är skrivet :-P

Anonym sa...

Nej Magnus a - det var ingen nyhet eftersom den inte var sann. Om du snokar runt litegrann ska du snabbt upptäcka att det finns en uppriktig oro inom de borgerliga leden över att stödet minskat så snabbt. Det finns ledare i SvD, i Dagens Nyheter, det finns hela tidningskrönikor i ämnet - därför att det är en realitet, och då är det en nyhet. Även för borgerliga tidningar.

Anonym sa...

DN
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=573&a=608446
SvD
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14474357.asp
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14468977.asp
http://www.svd.se/ego/339/http://www.svd.se/ego/339/http://www.svd.se/dynamiskt/ledare/did_14468939.asp
Annars kan tidningskrönikan i Ekot rekommenderas

Anonym sa...

Så, så. Tagga ner, ta ett djupt andetag. Det är 3,5 år kvar till nästa val. Opinionsundersökningarna spelar inte så stor roll just nu.

Pravda daily sa...

Jo visst är det skönt att det kändes som det mesta av regeringens stöd blåste bort i stormen.

Nu är vi i Borås också med i bloggo(s)fären.

magnus sa...

calle: "Nej Magnus a - det var ingen nyhet eftersom den inte var sann."

Lekissnorunge, kom inte och påstå att jag ljuger!

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14417903.asp

"I Skops mätning för december/januari har de borgerliga partierna 0,2 procentenheters ledning över oppositionspartierna." står det i en artikel som säger att undersökningar går åt olika håll.

Men detta är förstås det onda SvD:s högerpropaganda och jag är fortfarande en lögnare...


aonymous:
Jag är nedtaggad. Det är därför jag kan sitta och läsa bloggposter på ren lekisnnivå. :-)

magnus sa...

BTW: Jo, alliansen har nog ingen chans. S och Mona är jätebra. Leve klasskampen!

magnus sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Johan Sjölander sa...

Jag vet inte, men om jag störtdök i opinionen på samma sätt skulle jag vara mer fokuserad på att analysera orsaken än att irritera mig över mina meningsmotståndare. Men det är kanske bara jag. Och om folket inte har förstått regeringens briljans är det kanske folket det är fel på...

Jonas N sa...

"om jag störtdök i opinionen på samma sätt skulle jag vara mer fokuserad på att analysera orsaken än att irritera mig över mina meningsmotståndare"

Du menar ungefär som (s) gjort efter att de forlorade valet mitt i en långvarig stark högkonjunktur, samt gjorde sämsta valet i mannaminne?

Nej du Johan, du får nog analysera lite bättre.

Sen kan det vara värt att påpeka att uppsvinget för (s) handlat att man återtagit en del från (sd) och från soffan, medans alliansen huvudsakligen tappat till soffan. Det har inte skett några gigantiska ändringar i väljaroppinionen, utan snarare ganska väntade reaktioner tycker jag ...