måndag, december 10, 2007

När du tröttnat på det högervridna SVT

Så här är det – jag är förmodligen rätt mycket till vänster om de flesta som jobbar och verkar på SVT. Jag tycker allt som oftast att de framställer regeringen i alltför positiv och socialdemokratin i alltför negativ dager. Skulle jag själv få bestämma in i minsta detalj skulle jag antagligen rätt ofta göra annorlunda vinklar och värderingar. Alla ni som följer denna blogg vet exempelvis att stundtals det är skillnad på vad Sjölander för fram och argumenterar för och det sätt SVT och Sveriges radio väljer att framhålla saker.

Och i stort sett finns det ju två sätt för mig att hantera detta. Det ena är att skrika ”konspiration” och verka för SVT:s omedelbara nedläggning eller åtminstone underordning säg exempelvis det socialdemokratiska partiet (eller varför inte mig personligen). Eller så kan jag acceptera och tom tycka att det finns en poäng med medier som är i genuin mening oberoende och därför kan förväntas slå på och kritisera både den ena och den andra sidan.

Vill jag däremot ha mer av meningsfränder så finns det ju alternativ. Kan särskilt rekommendera alldeles fantastiska satsningen på Dagens Arena, tex. Med briljanta skribenter som Katrine Kielos och Björn Elmbrant. Ofta hur bra som helst.

Som sagt. När du tröttnat på högervridningen i Aktuellt eller Dagens Eko. Och faktiskt betydligt roligare än att skrika konspiration. (Och ja, hela detta inlägg är naturligtvis dedikerat till allas vår Göran Skytte. Även om det i hans fall kanske inte är Dagens Arena man i första hand ska rekomendera som alternativ...)

PS: Imorgon ska jag se om jag med hjälp av min nya 3G-uppkopplig lyckas blogga från Stockholms läns landstingsfullmäktige. I sådana fall kommer – på beställning – en garanterat subjektiv rapportering därifrån. Håll tummarna DS

Läs även andra bloggares åsikter om mediepolitik, politik, public service, svt, sr, och annat intressant

6 kommentarer:

Anders_S sa...

Det är skönt att man kan vara subjektiv.

Anonym sa...

I vilken värld lever du?
Otroligt...

Jonas N sa...

Johan, om de åsikter och uppfattningar du skriver om här på din blogg är uppriktiga tror jag knappast att du är "rätt mycket till vänster om de flesta som jobbar och verkar på SVT"

Däremot måste dom som jobbar där upprätthålla en sk 'opartiskhet' vilken du slipper.

Följden blir att SvT-rapportering emellanåt inte säger saker du skulle vilja få sgada, och tom emellanåt låter folk säga saker som du inte tycker borde sägas där.

Men av detta följer inte det du skriver i inledningen. Inte alls! Poängen med att försöka vara opartisk är namligen just att ens personliga preferenser inte skall avspeglas i resultatet.

Jag tycker att detta sammanhang borde ha varit uppenbart för dig. Och jag beklagar att du fäktar mot konspirationshalmgubben ... även om du försöker vara lite vitsig just i det.

Anders Eriksson sa...

Ett annat tips om man tröttnat på högervridningen på SVT är Efter Arbetet, som också bjuder på dagliga (nåja) kommentarer från vänster. Riktigt bra ofta.

Anonym sa...

Johan Sjölander och Anders Eriksson tycks inte ha fattat själva poängen med oberoende och opartiska medier. I Johans fall, han är ju politiker, är det rent skandalöst att vara så insiktslös men sen ska han också sitta på ett landstingsmöte och blogga, fär att testa tekniken, istället för att sköta sitt politiska uppdrag. Hav väljarna verkligen gjort sig förtjänta av politiekr av den kalibern?

Opartiska medier är viktiga för att demokratin ska fungera. Människor ska inte luras av mediedistribuerad propaganda, som påstås vara opartisk, så att de rösta på tvärs mot sin egentliga avsikt. De flesta människor håller sig med enbart en eller två medier som förmedlar "verkligheten" att tipsa om alternativa medier är korkat. Folk i allmänhet, som inte är speciellt intresserade av politk och samhällsdebatt kommer ända inte att ändra sina medievanor utan fortsätta få sin verklighet färgad av mainstreammedia och rösta därefter. Och just därför är public service-mediernas opartiskhet så otroligt viktig.

http://www.magnus.burgsvik.se

Johan Sjölander sa...

Magnus Berg. Som förtroendevald tycker jag att det är fullt rimligt att jag håller kontakten med väljare och andra intresserade, även via nätet. Och tillräcklig simultankapacitet för att kunna både lyssna på debatten och kommentera den på bloggen tror jag nog att jag har.. Därför ser jag det snarare som ett plus när jag nu (likt många andra, fö) faktiskt kan redogöra lite för vad som händer och sker även under ett landstingsfullmäktige. Att du sedan antyder att jag gör detta för att "testa tekniken" är faktiskt handen på hjärtat både rätt obegåvat och snudd på oförskämt.

Sedan måste jag även bemöta Magnus inlägg i sak. Min första reaktion är naturligtvis ett "öhhh"? Jag tyckte nog att jag rätt tydligt betonade att jag SER ett stort värde i opartisk mediebevakning - även om det inte innebär att jag måste älska varenda vinkel eller perspektiv. Dessutom ser jag ett värde i mer "subjektiv" rapportering med tydligt varudeklarerade avsändare också. Hela mitt inlägg går ju ut på att rekomendera Göran Skytte att snarare ladda upp på lite borgerliga bloggar om det är media som aldrig kritiserar regeringen han vill ha, istället för att kräva detsamma av SVT. (Och ok, det är möjligt att jag uttryckte detta för ironiskt, subtilt och dunkelt för att herr Berg skulle hänga med, i sådana fall ber jag naturligtvis om ursäkt - eller nått)