söndag, april 29, 2007

Imorgon ska jag fira Valborg. Hurra.

Jag måste erkänna – jag har aldrig riktigt förstått meningen med att fira Valborg. För mig innebär "festen" enbart att man får tillbringa en ruggig och regning vårkväll (vår, yeah, right, sort of…) ätandes ljummen korv med bröd samtidigt som tonåringarna fyllespyr i buskarna runtomkring och det största nöjet är att köpa nitlotter från någon stackars frysande människa i ett stånd och att vänta på att de ska sätta fyr på den rackarns brasan någon gång så att man äntligen får gå hem.

Dessutom är det tydligen en av årets våldsammaste helger. Både svenskan och DN uppmärksammar detta, och polisen har full beredskap inför morgondagen. Vi får hoppas att alla vuxna tagit ”köp inte ut”-uppmaningarna som de senaste veckan tapetserat det offentliga rummet på allvar, och att inga allvarliga incidenter ska prägla kvällen.

För själv ska jag nämligen för första gången fira Valborg som Pappa. Och någonstans tror jag kanske att detta ska innebära något helt nytt. Nu förväntar jag mig att min dotters ögon ska tindra när hon hänfört glädjs över sångarna, talen, brasan som sprakar och folkvimlet. Det sägs ju att detta är en familjefest, så nu jävlar ska det vara familj på festen för mig också.

Så vi får se. Kanske blir det en nyfrälst Sjölander som återkommer med rapporter efter brasan imorgon kväll. Eller så är jag bara frusen och blöt. Men varmkorv kommer jag åtminstone ha ätit, och har jag riktig tur kanske jag tom ska lyckas med att vinna något i lotteriet med…

Andra bloggar om: , , , , , , och annat intressant

1 kommentar:

Din vän sa...

Min äldste son och hans band ska spela som på samma Valborgskonsert som Stefan Sundström ikväll. Jag tycker det är jättespännande, men som 17-åring vill sonen inte att föräldrarna ska vara med.
Så njut av tiden när hon är liten.
RS
kulturbloggen.com