torsdag, juni 22, 2006

Klarar jag bloggtestet i tolv steg?

Via Jonas hittar jag en artikel i Internetworld som beskriver tolv steg till en framgångsrik blogg. Och då kunde jag inte låta bli att testa mig själv. Hur proffsig bloggare är jag, egentligen?

Artikeln hittar du här. Och när jag bedömer mig själv mot de tolv stegen så blir det så här:

1. Klargör ditt syfte
Hyfsat. Jag skriver för att det är kul. Ett sätt att få ut mina personliga politiska tankar. Hoppas kunna bidra till att stärka socialdemokratiska tankar och idéer på nätet. Blir glad om jag får hyfsat med träffar, och när jag märker att folk tagit intryck av vad jag skrivit. Jag vet vad jag vill. Så det blir godkänt.

2. Bestäm inriktning
Rätt uppenbart att det är politiken som gäller. Försöker skriva lite kultur och allmänna betraktelser också, men det är de politiska kommentarerna som är bloggens kärna. Och det är de som genererar träffar/kommentarer. Godkänt, men inte MVG eftersom jag tycker jag spretar en del alltjämt.

3.Välj bloggverktyg
Det första riktigt underkända momentet. Jobbar fortfarande med en ganska en ganska standardiserad bloggspot.com template. Samtidigt trivs jag lite med den. Men vi får se. Här blir det nog bakläxa.

4. Ha en bloggrulle och 5. länka till andra bloggar
Jo. Jag har en hel del länkar. Kan säkert utvecklas. Typ godkänt, men inte mer.

6. Pinga svenska pingsajter
Pingar (ofta) intressant och nyligen. Ligger på bloggtoppen. Så det blir väl typ godkänt, här också.

7. Blogga ofta
Här tycker jag att jag ligger rätt bra till. Tycker det är kul att skriva, och får ur mig en text rätt fort. Ofta är det bara en fundering på tunnelbanan hem eller i morgonduschen som jag präntar ner på några minuter. Väl godkänt, om jag får säga det själv. Även om det också går upp och ner.

8. Mejla inlägg
Har jag aldrig gjort. Jo, någon gång har jag tipsat en kompis när jag skrev något jag själv tyckte var extra fyndigt. Men annars klart underkänt.

9. Kommentera inlägg
Sådär. Jo, det får man ändå säga att jag gör. Godkänt. Åtminstone vissa dagar…

10. Be om länk
Har jag nog aldrig gjort. Jo, förresten, jag förnedrade mig något fruktansvärt för att få hamna på Rebellornas länklista. Men annars underkänt.

11. Tipsa medier
Aldrig gjort. Mitt mediegenomslag (med bloggen, that is) har också begränsat sig till radions bloggkrönika två gånger samt någon notis i socialdemokratiska Stockholmstidningen. Underkänt.

12. Var intressant
Ok. Jag försöker. Vad mer kan man göra?

Så. Vad blir resultatet. Fyra underkända, sju ok (varav två lite starkare och resten med utvecklingspotential) och en jag vet inte. Så jag har lite kvar att göra. Innan jag förändrar världen…

2 kommentarer:

Roger sa...

12. Var intressant

-Fan...

Linnea sa...

10 var roligast... Men eftersom det nu kom på tal så passar jag här på att offentligt be om ursäkt å Rebellas vägnar för att vi är riktigt,riktigt usla på att uppdatera länklistan och annat runtomkring vår blogg. Bättring utlovas, framöver. Men det är ju klart lite kul att folk får kämpa för att förtjäna en plats hos oss ;-)