måndag, juni 26, 2006

Trängselskatten fungerar – säg ja till miljöavgifter

Den 31 juli avslutas försöket med trängselskatt i Stockholm. Den utökade kollektivtrafiken rullar visserligen på till slutet på året, men redan nu är det alltså läge att börja summera en modell med både avgifter och fler bussar. Och den 17 september i år kommer Stockholmarna får säga sin mening och avgöra frågan i en folkomröstning.

Själv tycker jag att tre huvudargument har utkristalliserat sig, och att de sammanfattande utvärderingarna på punkt efter punkt understyrker dessa.

  • Bort med trängsel på gatorna. Det finns inget annat sätt att drastiskt minska trängseln på våra gator. Varken vägbyggen eller andra modeller fungerar tillräckligt bra. Och trafikminskningen på över 20 procent har hållit i sig över hela försöket, även om det som alltid varit fler bilar även denna maj än denna januari.
  • Bättre miljö. Utsläppen har minskat. Genom försöket har vi tagit historiskt stort ansvar, både för vår närmiljö och för vår framtid. Utvärderingarna sätter också siffror på detta.
  • Mer kollektivtrafik. Först en tilläggstrafik lita stor som Malmö stadstrafik. Därefter ytterligare 200 miljoner till bland annat trygghetsskapande åtgärder. Men permanentade miljöavgifter kommer vi att mer resurser till att stärka denna livsviktiga infrastruktur för Stockholm och stockholmarna.

Dessutom är det samhällsekonomiskt lönsamt. Beräkningar visar på en investering som har betalt sig på bara några år – en rekordsnabb tid i dessa sammanhang. Opinionen har också svängt till det mer positiva, och kritiken låter allt mer bitter och förvirrad.

Men än är det inte över. Så alla stockholmare som faktiskt vill bo i en modern stortstad som är ett internationellt föredöme – glöm inte att rösta ja, och att dra med dig så många du orkar till valurnan. Det får bli en liten sommaruppmaning från mig till er.

4 kommentarer:

Anders Gardebring sa...

Det trista med trängselskatterna är det sätt de genomförts på.
Det har stressats igenom utan att man gjort en ordentlig analys och utan att man skapat bra förutsättningar.
Det man borde göra är att bygga klart ringlederna, idag finns det mycket trafik som MÅSTE gå genom Stockholm trots att man egentligen både åker från, och skall till, platser utanför Stockholm.
Kollektivtrafiken är också överlastad och funkar väl "sådär" på sin höjd.
Vad som borde göras är att bygga ringlederna klart, och fixa till kollektivtrafiken.
Innan det är gjort känns trängselskatterna mest som "den late mannens lösning".

Stefan sa...

Anders: Hur länge ska det tjatas om "det sätt de genomförts på"? Man kan ha olika synpunkter på det men försöket är en realitet och nu ska vi snart folkomrösta i frågan.
Det är alltså dags att försöka komma i fas med tiden. ;-)

Självklart behövs ringlederna men då talar vi om helt andra investeringar och en byggtid på upp till 20-30 år från nu.
Det är inget trovärdigt alternativ till trängselskatter nu.

http://enn.kokk.se sa...

Får en uppsalabo, tågpendlare till och från Stockholm i 34 år, lägga sig i den här debatten?

Till att börja med tågpendlade jag tillsammans med min hustru (Birgitta Dahl), som var riksdagsledamot. Sen blev hon statsråd och så småningom talman, och framför allt från och med mordet på Olof Palme skärptes säkerheten för folk i den typen av befattningar. Det blev bil till och från jobbet eller vart man nu skulle fraktas; bilen kördes av mycket yresskickliga chaufförer med säkerhetsutbildning.

Själv fortsatte jag att tågpendla. Det skulle inte ha fallit mig in att försöka få arbetsresor på skattebetalarnas bekostnad. Dessutom - varför skulle jag sitta i en trång plåtlåda, när jag kunde sitta bekvämt tillbakalutad på tåget, läsandes en god bok eller handlingar?

Men det hände några få gånger, när jag i egenskap av statsråds- eller talmansmake skulle till samma ställe som hustrun, att jag åkte med i hennes tjänstebil. Åkte vi då till Stockholm i morgonrusningen, visade det sig nästan alltid ta längre tid, än när jag först åkte buss från Uppsala C, sen åkte tåg Uppsala-Stockholm och därefter gick sista biten från Stockholm C till 68an.

Naturligtvis har jag också andra erfarenheter av stockholmstrafiken.

De argument de som fortsatt är emot trängselavgifter anför är till allra största delen av typen de obotfärdigas förhinder.

Alla lär väl aldrig gå att omvända; det finns ju bilkramare som propsar på att i alla lägen få använda bilen från dörr till dörr (helst ta med den upp på jobbet och sen hem till sovrummet). På dem lär inga argument bita.

Men övriga borde ju faktiskt kunna ta lärdom av det nu genomförda experimentet.

Enn Kokk

Tobias Smedberg sa...

Ett bonusargument är dessutom att det är bra för statsfinanserna. Om fler människor går över från bilåkande till kollektivtrafik minskar bränsleåtgången. Med ett minskat oljeberoende minskar och importberoendet. Hurra så bra.