måndag, april 30, 2007

En helt fantastisk Valborgshistoria

Mina egna känslor inför kvällens firande är som sagt kluvna. Eller kluvna och kluvna, jag har helt enkelt svårt för det där med Valborg (läs mer om det här). Men samtidigt är det roligt när människor försöker att faktiskt göra något vettigt av kvällen. Som socialdemokraterna på Kungsholmen, vilka lägger stor kraft och möda på att ordna ett firande värt namnet med både underhållning och brasa.

Nu läser jag på Joel Malmqvists blogg att detta har fått ett gäng lokala centerpartister att se rött. Centerns gruppledare i stadsdelsnämnden Oscar Fredriksson kräver att staden – dvs skattebetalarna – ska gå in och ta över hellre än att ideella krafter gör det. Tydligen har de också stöd från några lokala boende; en man vid namn Rudolfo Chavez säger till den lokala blaskan på Kungsholmen att ”Rålambhovsparken tillhör Kungsholmens tonåringar. Det här är en ren våldtäkt på deras park".

Joel lyckas med sedvanlig stilistisk briljans rätt obarmhärtigt ta ära och heder av dessa kritiker och deras argumentation. Så läs hans inlägg. Själv börjar jag nästan ångra att jag inte orkade lämna förorten för Rålis denna kväll. Men så tittar jag ut på värdet utanför fönstret och fortsätter tänka att jag kan ge mitt stöd ändå, på distans.

PS: som ni förstår blev det inget av mina storslagna planer på att fira Valborg som en riktig småbarnspappa. Istället blev det en stilla hemmakväll. Och med tanke på alla faror som enligt tidningarna grasserar där ute kanske det var lika bra det… DS

Andra bloggar om: , , , , och annat intressant

8 kommentarer:

perankersjo sa...

Den här frågan har tydligen tagit fyr i s-leden. En rättelse bara: Oscar säger ingenting om att skattefinansiera brasan.

Läs mer på min blogg om du orkar.

Johan Sjölander sa...

Hej Per. Jag har läst. Och kommenterade på följande sätt;

"Tjena Per. De där tonårsföräldrarna - de råkar inte sitta i centerns distriktsstyrelse, va? Eller är det också bara ett elakt rykte..?

(och om det är så att Oscar är upprörd över att föreningar ordnar valborg och därför tycker att istället föreningar borde ordna valborg så, tja. Det är kanske inte den knivskarpaste argumenation man stött på. Gör nått själv istället för att klaga på andra, är en tanke som slår en.

Och för övrigt - socialdemokratiska föreningar har varit med och arrangerat valborg i åratal i den här stan. Det är varken nytt eller unikt (Gamla stan, farsta, på järvafältet och så vidare). Tvärtom är det en del av ett folkrörelsearbete som jag inte förstår hur man kan vara emot. Ni hade också sådant, en gång i tiden.)"

Anonym sa...

Hej Johan,
ja det var mig du såg i "lokala blaskan på Kungsholmen" Jag är i första hand mamma och i andra hand arg .....sen är jag Centerpartist som så många andra här på Kungsholmen.
Att ni sossar har haft valborgsfirande sen åratal tillbaka är sant. MEN NI SATT I MAJORITET DÅ. Välkommen till verkligheten i Stockholm.Det är dags att bli rumsren nu...helg firandet bland allmänheten ska inte vara partipropaganda, något folk inte kan värja sig från. Det tycker inte ens jag som är politiskt aktiv.

Dessutom så har ni S sen åratal tagit skattemedel för annondering av ert valborgsfirande..Tycker du att det är rätt??

Är det en slump att ni endast har 17% här på Kungsholmen. NEJ

Johan Sjölander sa...

Jaha Lotta. Kul att du hörde av dig. Och det var ju en riktigt rolig kommentar du gav också. Kanske inte på det sätt du tänkt dig, men ändå.

Jag tror verkligen att du både är mamma, arg och centerpartist. Men jag tror att det mer är centerpartisten i dig som är arg. Arg över att några du inte gillar (sossar) gör något du uppenbarligen tycker är bra (ordnar valborgsfirande.) Eller hör du också till dem som tycker att tonåringarna borde få supa i fred på valborgsmässoafton?

Sedan - att (s) ordnat valborg bara när vi haft majoritet är till att börja med inte sant. Dessutom är det ett mycket märkligt perspetiv. För är det ok att ordna folkfester när man sitter i majoritet, men inte annars?

Och slutligen blir det ju direkt komiskt när du påpekar att (s) "bara" har 17 procent på Kungholmen, medan "många" är centerpartister. Jaha. Hur många procent fick ni i valet då?

Men en fråga bara. Finns det några andra möten eller arrangemang du vill hindra personer med olika politiska åsikter än dina att genomföra? Hur skyddade vill du att kungsholmsborna ska vara för att utsättas från socialdemokratisk "propaganda"? Vad är du egentligen rädd för?

Visst finns det risker med valborg. Man kan bli förkyld, till exempel. Men att människorna på kungsholmen inte ska kunna köpa en varmkorv av en sosse utan att bli indoktrinerad, det säger mer om din människosyn än något annat. Tyvärr.

Anonym sa...

Hej Lotta.

Kan inte annat än hålla med Johan. Det är helt enkelt inte sant att vi socialdemokrater på Kungsholmen endast arrangerat valborgsfirandet i Rålambshovsparken när vi haft majoritet i kommunfullmäktige. Tvärtom har vi arrangerat det varje år sedan 1977. För övrigt är det en fullständigt absurd åsikt att endast den politiska majoriteten i stadshuset skulle få arrangera valborgsfiranden.

Sen skulle jag bli glad om du kunde berätta vad det är för skattepengar som gått till annonsering av valborgsfirandet. Jag har visserligen bara varit direkt inblandad i årets arrangemang, och då ansöktes det inte om något ekonomiskt stöd från kommunen, men jag har inte hört att det skulle gjorts tidigare.


Med vänliga hälsningar

Kristoffer Hernbäck

Anonym sa...

God kväll gossar,
Att sossarna har sitt valborgsfirande i Rälis för att stävja ungdomsfylla var något nytt. ETT RENT SKOOP.Tror du verkligen det på fullaste allvar, det behövs mer...mycket me5r4. bara för att jag är emot ett politiskt firande av Valborg så ställer du den provokativa frågan om jag tycker att tonåringar ska få supa i fred.jag jobbar aktivt för detta. Vad gör du. Själv var jaG I rÅLIS EFTER 23.00, SOM NATTVANDRANDE FÖRÄLDER.Då var Sossarna inte kvar.

Att jag skulle ogilla socialdemokrater är helt fel, du kan ju fråga Göran Persson och Anitra Steen, mina grannar i flera år. Mycket trevliga människor.

jag är förvånad att ingen satt ner foten tidigare för detta valborgsfirande med politisk propaganda. jag skulle tycka att det var lika fel oavsett vilket parti som arrangerar firandet. En hednisk fest för att fira våren ska inte handla om politisk tillhörighet.Det skulle vara helt OK om ni bjöd på festen utan att proklamera ert parti.

Slutligen, det kanske är du och jag som riggar nästa valborg utan parti ballonger eller flaggor, utan en fest för alla.

Sorgligt nog var det många som inte kände sig välkommna utan kunde supa ifred.

Johan Sjölander sa...

Men Lotta, om du vill ordna ett opolitiskt valborg (i den mån det valborgsfirande som nu ordades var politiskt) så gör för tusan det då!!! Istället för att gå ut i tidningarna och skälla på några som ställer upp och kämpar ideellt för att göra något de tycker är bra.

För vad du argumenterar för, jag vet inte om du själv greppar det eller inte, är nämligen en inskränkning i mötesfriheten där vissa organisationer (som du ogillar) ska förhindras från att ordna vissa typer av möten. Och det är, Lotta, djupt störande.

(när du dessutom tycker det är ok om vi gör det bara vi inte "proklamerar vårt part" blir jag nästan mörkrädd. Faktiskt.)

Anonym sa...

Du är rolig du, ser du,allt med dina politiska glasögon. Kan du inte förstå de personer som gått ner för att FIRA valborg utan att mötas av påverkan av partipropaganda. Som jag skrev det är fel oavsett parti, att ensam boka en park.varför inte bjuda in alla partier.

Kungsholmsbor kommer fram och tycker att det var otroligt bra "att du satte ner foten Lotta"
i dagarna lämnas ett medborgarförslag in till stadsdelsnämnden vet jag...

med solig hälsning Lotta Nordfeldt