onsdag, april 11, 2007

… och så plötsligt börjar man gilla Lars Adaktusson

”– Jag är åklagare, domare och i vissa fall också döden, säger den grävande journalisten, Janne Josefsson. Kan man tycka att den hållningen vittnar om en skrämmande självbild, att den är oförenlig med respekten för personlig integritet – och samtidigt hylla den undersökande journalistiken? Vad tycker du?”

Så avslutar medieprofilen Lars Adaktusson sin första krönika i Svenska dagbladet. Temat är varför han som journalist ogillar det som slentrianmässigt i Sverige går under epitetet ”grävande journalistik”, det vill säga (med Adaktussons ord) ” smyginspelade ­intervjuer, dolda kameror och kränkande publicitet om människors privatliv.”

Och jag som aldrig tidigare känt några vidare varma känslor för Lars Adaktusson måste erkänna att mina sympatier plötsligt vrids åt det mer positiva hållet. Inte för att jag håller med fullt ut. Inte heller för att det faktiskt framgår exakt vad det är Adaktusson menar (något som själva formatet möjligen kan lastas för, det blir lätt lite luddigt i kanterna när stora frågekomplex ska hanteras på några få tusen tecken.)

Utan orsaken att jag gillar det är för att han lyckas få till en kombination av provocerande frågeställning och tankeväckande slutsatser i något som måste vara en att de mest centrala frågeställningarna i dagens samhälle; vilken självbild har våra journalister och våra media? Det här ger mersmak. Trodde aldrig att jag skulle säga det, men jag ser faktiskt fram emot kommande krönikor från Lars Adaktusson.

Andra bloggar om: , , , , , och annt intressant

4 kommentarer:

Anonym sa...

Varför gillar du inte ADaktus för? Han är grym och har naturligtvis rätt i den här frågan. Kolla hans program på åttan; överlägset den bästa politik-TV:n just nu.

Johan Sjölander sa...

Nä, jag har väl egentligen inget mot honom. Tycker kanske att de här tiriaderna mot SVT som blev följden av att han bytte arbetsgivare känns lite tröttsamma. Men det är mest att jag aldrig riktigt gillat honom heller.

Men, som sagt. Fortsätter han så kanske jag blir en riktig Adaktussom-fan vad det lider. Finns det idolporträtt att köpa?

Anonym sa...

Håller med dig. Trodde inte heller att jag gillade Adaktusson - men det här var bra!

Anonym sa...

Jag tycker nog snarare att det börjar bli pajasfaktor på Adaktusson. Tyvärr, måste jag säga, för jag tyckte han var ganska Ok förut. Helt ofarlig visserligen, men påläst och kunnig.