måndag, april 30, 2007

Ja, vi håller på att supa ihjäl oss

Död i skrumplever är den brutala motbilden till all glamour som annars ofta omger alkoholen i vårt samhälle. Vare sig det är urbant after-work öl på tisdag, onsdags och torsdagseftermiddagen eller traditionell drängfylla till Evert Taube, myggor och sill lever vi ju i mångt och mycket i en kultur som är fullkomligt indränkt i sprit. Och jag tänker inte moralisera över detta.

Däremot är det mer och mer uppenbart att det svenska drickandet håller på att gå alldeles över styr. En personlig reflektion jag ofta gjort är att vi under de senare åren kombinerat en ny ”kontinental” syn på drickandet – då några glas öl eller vin även en vardag är fullt naturligt – med den traditionella svenska – hårt råsupande. Effekten blir att man dricker ofta och mycket.

Och ändrade införselregler är naturligtvis en (viktig) förklaring. Forskningen visar oss att det finns ett direkt samband mellan utbud, pris och konsumtion. Men dessutom tror jag att vi kan prata om någon typ av kulturella förändringar.

Och nu kommer notan. Svenska Dagbladet rapporterar idag att skrumpleverfallen har ökat drastiskt under de senaste sex åren, särskilt bland kvinnor. En stor del av dessa kan inte förklaras på annat sätt än via ökad alkoholkonsumtion.

Själv dricker jag sedan några år tillbaka i stort sett ingen alkohol alls (jag har några få väldefinierade undantag som jag inte tänker gå in på här eftersom det låter alldeles för snobbigt…). Det är ett personligt val som jag trivs med men som jag inte har någon lust att tvinga på någon annan.

Men utöver det rent personliga finns det en rent samhällelig effekt av supandet. Sjukvårdskostnader, kriminalitet, minskad produktivitet, sociala katastrofer – detta är problem som berör oss alla. Därför är det också en gemensam angelägenhet att minska superiet. Det borde alla politiska krafter kunna ställa upp bakom.

Vi får i detta samanhang hoppas att svenskans rapport fungerar som en väckarklocka.

Andra bloggar om: , , , , och annat intressant

Inga kommentarer: